Fordelingspolitikk er også skolepolitikk

Av: Assad Nasir, stortingskandidat Oslo SV

Oslo er Norges mest delte by. Vi har lenge visst at inntektsulikheten i Oslo er stor. Vi har også lenge visst at ulikheten i utdanningsnivå er stor i Oslo. Og vi i har endog lenge visst at ulikheten i forventet levealder er stor i Oslo.

I en helt fersk rapport om forskjells-Oslo som vi i Oslo SV har satt sammen, viser vi at ulikhetene også synes i skolen. Tallene er hentet fra Oslo Kommunes statistikkbank, Oslo kommunes nettsted Bydelsfakta, SSB og andre uavhengige kilder.

Når vi vanligvis snakker om ulikhet i samfunnet, er det som regel snakk om ulikheter i inntekt og formue. Det er viktig å jobbe for å minske den økonomiske ulikheten, men vi må også snakke mer om hvordan økonomisk ulikhet også viser seg i skolen. De henger i stor grad sammen. Det er for eksempel stor forskjell mellom bydelene i Oslo når vi ser på andel elever som ikke fullfører videregående skole. Tall fra 2018 viser at nesten 40 prosent av de i aldersgruppen 21-29 år i Stovner bydel ikke hadde fullført videregående skole etter fem år. Deretter følger Søndre Nordstrand, Grorud og Alna, alle med over 30 prosent som ikke hadde fullført VGS etter fem år. Mens i bydelene i Oslo vest er andelen som ikke fullfører VGS betydelig lavere. Det er også i bydelene i øst og sør i Oslo hvor andelen sosialhjelpsmottakere er høyest, hvor andelen arbeidsledige er høyest, og hvor andelen som bor trangt er høyt. Barn og ungdom påvirkes selvfølgelig av alt dette. Dårlige levekår og å vokse opp i familie hvor foreldre stresser med å få endene til å møtes påvirker også læringen til barna. Så lenge vi ikke gjør noe med det, vil skolen heller ikke kunne utjevne forskjeller i samfunnet.

Hvis vi ser på grunnskolepoeng, altså hvor mange poeng elevene får etter fullført ungdomsskolen, ser vi også en tydelig ulikhet mellom elevene i øst og vest. I bydel Vestre Aker har 3 av 100 elever under 30 skolepoeng, mens det tilsvarende tallet for bydel Søndre Nordstrand er 1 av 4. En betydelig forskjell. Og i andre enden har 1 av 3 elever i Nordre Aker og Vestre Aker over 50 grunnskolepoeng. Mens i Grorud og Alna er det bare 1 av 6 elever som får over 50 grunnskolepoeng. Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes utdanningsnivå og hvor mange grunnskolepoeng elevene får ved utgangen av tiende klasse. Det er en ulikhet mellom øst og vest i Oslo, og det ulikheten vil også være der i framtida hvis vi ikke gjør noe med høye andelen i Oslo øst som ikke fullfører videregående skole. Frafall i skolen i dag, er økonomisk og sosial ulikhet i morgen.

Gratis SFO, billigere barnehage, hele faste stillinger, et trygt arbeidsliv, et boligmarked som er tilgjengelig for alle, grøntområder, lav støy- og luftforurensning, alt dette er viktig for en god oppvekst, for at alle barn og ungdom skal ha mulighet til å mestre skolen og livet. Får vi til dette, kan vi også få en skole som utjevner forskjeller.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..