Ulitterær pining fra Linnéa Myhre

Har du noen gang lest en bok og tenkt; hvordan kunne dette utgis på et kjent og velrennomert forlag? Nettopp det tenkte jeg da jeg leste Evig søndag av Linnéa Myhre.

Evig søndag er en roman om Linnéa Myhre som har et problematisk forhold til mat. Hun spiser svært lite. Hun går til en terapeut, Finn, for å snakke om det, eller noe annet, vi får aldri helt greie på hva de snakker om. Ellers handler romanen om Linnéa. Jeg leser og prøver å se etter noe som kan forklare hvorfor denne romanen bør leses, men klarer ikke å finne noe. Det er kun navlebeskuende selvpining. Noen anmeldere har kalt romanen modig, og at den utfordrer tabuer. Men jeg tror de har lest Evig søndag som noe annet enn roman. Boken har ingen litterær kvalitet. Det er rett og slett bortkasta tid å lese den.

Evig søndag. Bokomslag fra Tiden forlag

Evig søndag. Bokomslag fra Tiden forlag

Men, som om jeg ikke hadde pint meg selv nok, bestemte jeg meg for å lese Linnéa Myhres andre roman, Kjære. Jeg tenkte å gi henne en sjanse til. Kanskje hadde det blitt bedre. Men det hadde det ikke. Kjære er like dårlig som Evig søndag. Det fortsetter i samme lei.

Det er noen anmeldere som mener at man skal være litt snill med unge, særlig debutanter. Jeg kan forstå at man sier det, men når det ikke finnes noe av litterær kvalitet, i ikke bare en, men to romaner, så må man være ærlig.

 

 

Kjære. Bokomslag fra Tiden forlag

Kjære. Bokomslag fra Tiden forlag

Merket med , , , ,

5 thoughts on “Ulitterær pining fra Linnéa Myhre

  1. Johanne sier:

    Men boken selger visst godt. Tror du det kun handler om at forfatteren er kjent i media, tidligere profilert blogger? Hva tror du skyldes disse utgivelsene, om ikke de ikke har noen litterær kvalitet?

    • A.N. sier:

      Jeg har hørt at den selger ganske bra, og er lånes visst en del bibliotek også. Jeg tror kjendisfaktoren spiller inn, det er lettere å selge en bok skrevet av en som allerede er kjent, enn av en som ikke er kjent. I hvert fall hvis boken i tillegg ikke er så veldig bra. Forlagene tenker selvsagt salg, men stort sett gir jo de store forlagene ut ganske gode skjønnlitterære bøker.

    • Tror de som leser bøkene hennes leser dem som en fortsettelse av bloggen, ikke som litteratur. Det lille jeg har lest av dem gir meg en følelse av at jeg leser blogginnlegg og ikke et skjønnlitterært verk. Tipper det er derfor de selger/lånes mye.

  2. Toove sier:

    Jeg har lest mange pinlig dårlige bøker utgitt på norske forlag de siste årene. Inkludert flere som har fått veldig bra anmeldelser. Særlig ungdomsromaner. Noen ganger har jeg lest ut boka av ren nysgjerrighet. «Hvor dårlig kan den bli?»
    Lurer på om anmelderne ikke gidder å lese hele boka. Kanskje de som jobber på forlag med å lese manus leser så mye dårlig at de begynner å se kvalitet i ting som er bare litt bra? ( og kjendisfaktoren hjelper noe kraftig)

Legg igjen en kommentar

