Home

Det er ti år siden Rosa Prosa – Om jenter og kåthet kom ut på Gyldendal forlag. Jeg leste deler av boken da den kom, men nå har jeg lest den på nytt, fra perm til perm. Mest fordi jeg holder på å skrive en tekst (usikker på om det blir en artikkel  eller et essay) om samme tema. Men også fordi det stadig er et aktuelt tema. Kvinners seksualitet altså. Ja, de har en faktisk, tro det eller ei.

Som menn tenker vi kanskje ikke så mye på kvinners lyster og begjær, med unntak av når de tilfredstiller våre egne. Tabloidpressen fortell oss mer enn gjerne hva som skal gjøres hvordan for at sengevalsen skal bli bedre, for alle parter. Men i kulturen, også den vestlige, er det mannen som har lyster, mens kvinnen i stor grad kun er et objekt for mannens lyster.

Rosa Prosa - Om jenter og kåthet

Rosa Prosa – Om jenter og kåthet

Men ikke i Rosa Prosa. Her forteller kvinnene selv om egne erfaringer og lyster. De forteller, som om det er det mest naturlige i verden, og for å være ærlig så er det jo det. Hvorfor i det hele tatt påpeke at det er det mest naturlige verden. Jeg må innrømme at jeg først tenkte det var spennende å lese, at jeg leste det nesten som erotikk. Til dels kan det kalles erotikk, men etter hvert ble det mye mer. Rosa Prosa er tekster som handler om å bryte ned kjønnsnormene, noe som ble klarere og klarere for meg jo mer jeg leste.  Så selv om boken er ti år gammel, er den fortsatt aktuell, den kan gi folk (les: menn) innsikt de ellers ikke har.

Legg igjen en kommentar

