Home

”Du blir snart åttito år gammel. Du er blitt seks centimeter kortere, du veier bare førtifem kilo og du er fortsatt vakker, yndig og tiltrekkende. Vi har levd sammen i femtiåtte år, og jeg elsker deg mer enn noen gang. Igjen kjenner jeg et fortærende tomrom i brystet som bare kan fylles når jeg kjenner varmen fra kroppen din mot min egen.”

Slik begynner Brev til D. En tynn liten bok, men en stor kjærlighetsfortelling. Jeg tør nesten si at Gorz skriver frem den virkelige kjærligheten, den som har vokst frem gjennom et helt liv. Brev til D. er en kjærlighetserklæring til kona Dorine. En kjærlighet som kulminerte i at Gorz og kona begikk selvmord sammen i 2007.

Brev til D. er avdempet og personlig, uten de store metaforene, men formidler en varme og nærhet. Det er deilig og befriende å lese at kjærligheten ikke trenger å være høyrøstet eller prangende.

Brev til D. Utgitt på Pax forlag

Brev til D. Utgitt på Pax forlag

Legg igjen en kommentar

