Enkelthetens mare

Tittel: Piketty på 1-2-3
Forfatter: Esben S. Titland
Utgitt: 2014
Forlag: Manifest

Piketty på 1-2-3 av Esben S. Titland. Utgitt av Forlaget Manifest

Piketty på 1-2-3 av Esben S. Titland. Utgitt av Forlaget Manifest

 

Altså, jeg er ikke motstander av at ting skal være enkelt, men noen ganger blir det litt for enkelt. Kanskje det bare er meg, kanskje jeg omsider har blitt den sure gamle gubben nå som jeg har fylt 30, men Piketty på 1-2-3 kunne egentlig ikke fortelle noe nytt.

De rike blir rikere, de fattige bli fattigere. De som har mye penger gir dem videre til sine barn, de som har lite penger har ikke så mye å gi videre til sine barn (forhåpentligvis gir de dem gode verdier som samhold, samarbeid, omsorg for mennesker og natur, viktigheten av hardt og ærlig arbeid, og alt annet som ikke kan kjøpes for penger).

Da jeg leste de første rutene tenkte jeg at det muligens kunne være en vittig tegnserie som viste kapitalismens sanne ansikt (ja jeg er sosialist). Men Piketty på 1-2-3 finnes ikke vittig.

Men vi lever i kapitalismens tidsalder, og som gode kapitalister vet noen å smi mens jernet er varmt. Ingenting i veien med det. Men jeg hadde nok ikke brukt mine hardt tilegnede penger på denne boken.

 

Legg igjen en kommentar

