Nyttårsforsetter

Jeg har ingen nyttårsforsetter i år heller. Jeg skal ikke slutte å røyke, jeg kommer nok ikke til å trene mer, og jeg kommer helt sikkert ikke å til å gjøre andre fornuftige ting folk får for seg å gjøre når et nytt år starter.

Men om 19 dager fyller jeg 30 og da tenker jeg det er på tide å la den gretne gamle gubben i meg få enda mer spillerom.

I 2015 skal jeg derfor prøve å kalle en spade for en spade litt oftere, irritere meg over stort og smått. Være tydeligere i å kommunisere hva jeg mener om forskjellige ting.

Da kan jeg jo begynne med at på nyttårsaften var jeg igjen vitne til at fornuften ikke er jevnt fordelt i befolkningen. Delvis lurte jeg på om det var noe fornuft å spore i det hele tatt. Barn løp frem og tilbake med stjerneskudd i hendene, og tåken la seg tett i Oslo. Noen fyrte av batteri ti meter fra oss, og det skjøt opp lys som sprengte rett over hodene våre. Noen ungdommer kom gående, satte ned et batteri omtrent en meter fra en mann som stod med ryggen til og tente på. Han skvatt, mildt sagt.

I dag våknet vi til nyheten om at en 18-åring er skadet av fyrverkeri og innlagt på sykehus. Det er sikkert flere som skadet seg i løpet av natten. Jeg håper at skadene er minimale, og at færrest mulig har får skader på kropp og sjel i løpet av natten.

Jeg er liberal, og synes ikke noe om forbud i hytt og pine. Men noen grenser og reguleringer må alle samfunn ha. Et eksempel på en slik regulering er salg av eksplosiver. Selv når det kun er tillat med allmenn salg og bruk av fyrverkeri en gang i året, er det tydelig at folk flest ikke har vett nok til å håndtere fyrverkeri på riktig måte. Derfor skriver jeg det i år igjen, gjør salg og bruk av fyrverkeri til folk flest forbudt.

Legg igjen en kommentar

