Adventskalender #6 2014

Adventskalenderen 2014 fortsetter. Frem til 24. desember vil du få et spørsmål hver dag. De som svarer riktig har muligheten til å vinne ett eksemplar av boken min Noe.

I går spurte jeg hvor stor andel av medisinstudentene i Norge, i 2005, var norsk-pakistanere. Det riktige svaret var C: 10% og den heldige vinneren ble Stig Arne Somby. Gratulerer!

Hvis man skulle velge en ting som var typisk pakistansk eller norsk-pakistansk så er jeg rimelig sikker på at det ville ha vært å ønske å bli lege / å ønske at sønnen eller datteren ble lege / å ønske at en eller annen slektning ble lege.

Hvis du treffer en norsk-paksitaner, og vedkommende tar høyere utdanning, så kan du være nesten sikker på han eller hun studerer for å bli lege (eventuelt jurist eller ingeniør) Ikke noe galt i det forøvrig, men jeg tviler sterkt på at alle sammen blir leger av eget ønske. Jeg vil gå så langt som å si at det kanskje handler om tvangsutdanning (kanskje noen kan lage en film om det?). For noen år siden traff jeg en norsk-pakistansk ung kvinne på en debatt eller noe. Vi kom i snakk og jeg spurte hva hun drev med, hvorpå hun svarte at hun gikk på en kunstutdanning (husker ikke helt hvor). Positivt overrasket over svaret sa jeg begeistret «så bra at noen gjør noe annet enn å studere medisin». Hun smilte og svarte tilbake at hun studerte medisin også, men hadde tatt et år pause. Du kan tro jeg ble litt flau.

Men, over til dagens spørsmål: Hva er politikeren Abid Raja utdannet som?

Stortingsrepresentant for Venstre. Abid Raja. Foto: Stortinget

Stortingsrepresentant for Venstre. Abid Raja. Foto: Stortinget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A: Politiker

B: Jurist

C: Ingeniør

 

Bruk skjemaet under for å sende inn ditt svar. Fristen for å sende inn svar er klokken 21.00.

 

 

Legg igjen en kommentar

