Home

Jeg har vært så heldig å få stipend fra Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) til å skrive bok om norsk-pakistanere. Det kom litt overraskende fordi jeg trodde ikke at jeg skulle få det (men ikke som lyn fra klar himmel heller for jeg hadde faktisk søkt om å få stipend). Jeg setter stor pris på å få stipendet, og føler meg ikke minst beæret og ydmyk.

logoNFFSå jeg har tenkt å ta dere med i prosessen allerede fra starten. Det er tross alt offentlige midler og alle bør få vite hvordan jeg bruker stipendet. Det første innlegget blir naturlig nok søknaden jeg sendte til NFF da jeg søkte stipend.

 

Prosjektet det søkes stipend om har arbeidstittelen ”Norskpakistaneren”. Ideen er at det skal være en sosialantropologisk undersøkelse av den norsk-pakistanske kulturen, men presentert på en litt humoristisk måte, med skråblikk. Det er allerede skrevet en del om norskpakistanere, men da med fokus på den pakistanske kulturelle bakgrunnen. Litteraturen som allerede finnes søker å forstå og forklare pakistansk kultur, i tillegg til å være migrasjonshistorisk i sitt vesen.

Jeg ønsker derimot å sette fokus på at norskpakistansk kultur er et resultat av møter mellom kulturer, og at en slik kultur oppstår og utvikler seg i møtet mellom det pakistanske og det norske, og derfor er noe nytt og noe annet enn det man kaller pakistansk kultur.

Boken har, som fortalt, arbeidstittelen ”Norskpakistaneren”. Dette skal være den røde tråden, og jeg skal se nærmere på blant annet familieliv og bosettingsmønstre, yrkesdeltakelse og hvilke sektorer man gjerne søker seg til (eventuelt havner i), religionens rolle i liv og leven, hvordan man velger å bruke fritiden, hvor og hvordan man reiser på ferie osv. En foreløpig innholdsfortegnelse er lagt ved søknaden (vedlegg 1).

”Norskpakistaneren” vil muligens bli illustrert (foreløpig uklart) og vil være på omtrent 150 maskinskrevne sider (størrelse A4). Sjangermessig vil jeg legge meg på en essayistisk stil med meg selv som forteller. I og med at jeg selv er norskpakistaner virker det naturlig som en fortelling fra innsiden av kulturen, men samtidig med et distansert og faglig blikk.

Jeg har de siste ni årene vært aktiv i samfunnsdebatten, først som fast spaltist i den flerkulturelle avisen Utrop, og siden 2012 i nasjonale og regionale aviser som VG, Dagbladet, Aftenposten m.fl. Et utdrag av artikler publisert de siste årene er lagt ved (vedlegg 2). Jeg har studert ved Lektorprogrammet på Universitet i Oslo, i tillegg har jeg en bachelorgrad i sosialantropologi, også fra UiO. Fra 2009-2011 var jeg student ved forfatterutdanningen til Norsk barnebokinstitutt. Siden 2010 har jeg jobbet i videregående skole og undervist i norsk, samfunnsfag og sosiologi og sosialantropologi. Jeg også en blogg (www.assadnasir.com) hvor jeg skriver jevnlig, i tillegg til at jeg i perioder tar inn bidrag fra gjestebloggere. Høsten 2013 startet jeg eget forlag hvor jeg foreløpig har gitt ut en samling tekster under tittelen ”Noe. (Tekstprøver)”.

Dette prosjektet er aktuelt og bør støttes av flere grunner. Norskpakistanere er den største ikke-vestlige innvandrergruppen i Norge. Det er også den gruppen innvandrere som har lengst botid i landet. Norske sosiologer og sosialantropologer har gjennomført en god del forskning av og i det norsk-pakistanske miljøet, noe som jeg vil bruke i tillegg til egne undersøkelser og erfaringer. I norsk integreringsdebatt blir norskpakistanere trukket frem som vellykkede på enkelte felt, men med tydelige utfordringer på andre felt. Dette ønsker jeg å undersøke nærmere og prøve å finne svar på.

Målgruppen er bred. Leseren vil nok være opptatt av kulturell mangfold, med humoristisk sans og evnen til å oppfatte ironi som nettopp det. Målet er å skrive en populærvitenskapelig og lett tilgjengelig bok som også kan brukes som et supplement til annen faglitteratur i skolen.

 

 

Legg igjen en kommentar

