Home

Gjesteblogg

 

Tonje Meland Øverland

Tonje Meland Øverland

Beskrivelse av meg selv (vanskelig!): Hallohallo, jeg heter Tonje. Livet med et så ekstremt vanlig navn har ikke vært lett, men jeg har mot alle odds fått meg opptil flere utdannelser, og til og med startet en blogg. Gå inn på www.mellombels.com hvis du vil lese ting jeg har skrevet for å være artig.

 

 

 

 

 

Hvordan skape verdens beste bedrift?

Nesten alle vennene mine er nå i fast jobb. Selv er jeg fortsatt student, men blir svært fascinert av historiene de kommer med fra det norske arbeidslivet. For hva er det egentlig som foregår blant norske ledere for tida? Jeg har ei fortvila venninne med en sjef som har vært på kurs om ”kjærlighetens fem språk”. Dette er visstnok ei bok om kjærlighet, som nå også har blitt tatt inn som strategi i bedrifter. Det har ført til spørreundersøkelser på arbeidsplassen, hvor de ansatte må svare på hvordan de liker å få ros, med svaralternativ som skryt, klapp på skulderen og klem. Nå skal det koses på jobb, godtfolk. Jeg ser det for meg med skrekkblandet fryd. Bedriftspsykologer som kommer med poser fulle av hjerteformet sjokolade, gruppeklem etter hvert team-møte og mellomledere som desperat googler ”passende kompliment til kolleger”.

Heldigvis for alle norske ledere har jeg et forslag som vil redde oss fra klinekonkurranse på jobbintervju, nemlig ungdomsskolen. Hvis en hvilken som helst bedrift hadde ansatte som var i nærheten av like spontane, effektive, kreative og tøffe som norske ungdomsskoleelever, er jeg sikker på at denne bedriften hadde økt produktiviteten enormt mye. Men da må vi gjøre det skikkelig. Det er vanskelig å si hvorfor ungdomsskoleelever er så fantastiske som de er (jeg er snart nyutdanna lærer, så du får bare tro meg når jeg sier at de virkelig er utrolig bra) så da får vi ta i bruk hele pakka.

Her er de viktigste punktene du som leder må følge, for å skape tidenes beste bedrift:

1. Del opp dagen i timesbolker

Nå er det slutt på spesialisering, for her skal alle ansatte lære om og jobbe med alt, og bytte emne hver time. For at de ansatte skal kunne holde konsentrasjonen, er det lagt inn 10 minutter pause mellom hver time. I disse friminuttene må alle ansatte ut av bygget. Frisk luft er utrolig viktig for gode prestasjoner, så jeg kan ikke få understreket sterkt nok hvor viktig dette er. Og husk at heisen er for ledere, vanlige ansatte skal bruke trappa. Viktig: Du må for guds skyld passe på at det ikke danner seg et røykehjørne.

2. Oppgaver

For å kunne bedømme de ansattes prestasjoner, er det viktig at du hele tiden gir oppgaver og tester som gjør det lettere for deg selv som leder å se hvor flinke de ansatte egentlig er. Du kan gjerne sette sammen ansatte i grupper, for da lærer de seg å samarbeide samtidig som de løser oppgaver. Gruppene bør du sette sammen utelukkende ut ifra hva som vil føre til minst mulig bråk. For å finne ut hvem som skjønner oppgaven, kan du hele tiden stille de ansatte spørsmål. Be dem gjerne rekke opp hånda hvis de vet svaret, men velg en av de som ikke rekker opp hånda (triks!).

Det er svært viktig at de ansatte lærer seg å jobbe kreativt og effektivt. Dette lærer de lett ved at du gir dem store oppgaver med svært kort tidsfrist og høy grad av pinlighet i fremføringen. Et eksempel er at de i løpet av 45 minutter skal sette seg inn i et emne og presentere det gjennom et skuespill inspirert av Ibsens ”Et Dukkehjem” (Ibsen kan brukes til ALT i ALLE emner). Skuespillet skal vare i 8 minutter og inneholde sentrale fagbegrep fra timens emne. Alle på gruppa må være med på fremføringen. De ansatte må selv bruke starten av timen på å utarbeide felles mål og vurderingskriterier for oppgaven. Etter fremføringen må du huske at de ansatte må skrive en logg hvor de beskriver samarbeidsprosessen og vurdere seg selv og de andre i gruppa.

Testene du utfører i bedriften vil komme an på hvilken type bedrift du har, men kan for eksempel være resultatet på oppdraget den ansatte har utført for en kunde. Få kunden til å sette karakter på de ansatte, eller gjør det selv. Det viktigste er at den ansatte hele tiden får tilbakemelding på prestasjoner gjennom et tall fra 1 til 6, sammen med et skjema med forventet måloppnåelse. Dette bringer oss over til noe svært viktig:

3. Måling av måloppnåelse

Nå som bedriften din skal bruke ungdomsskolestrategien, er det ekstremt viktig at dere fokuserer på måloppnåelse, og ikke minst måling av måloppnåelse. Hvis dere har tid og overskudd, vil jeg også anbefale at dere sjekker om det er mulig å måle om målingen av måloppnåelsen er tilfredsstillende. For hvordan kan vi egentlig vite om vi har nådd målene om vi ikke har målt at metoden som måler måloppnåelse er god?

For å kunne fokusere på mål, må dere først lage en plan med masse mål, inndelt etter emner. Disse målene skal igjen ha mer detaljerte undermål. Målene skal både du og de ansatte bruke aktivt i arbeidet. Dette er fasiten på hva dere skal kunne. Ved hjelp av målene skal du som leder sette deg egne mål, og mål for dine ansatte. De ansatte skal også sette seg egne mål ut ifra målene til bedriften. Å få muligheten til å sette sine egne mål vil forbedre motivasjonen til deg og de ansatte.

For å sjekke om målene og målingen av måloppnåelsen er god nok, må du som leder ha samtaler med dine ansatte, hvor dere diskuterer dine mål, bedriftens mål, og ikke minst den ansattes mål. Hvis det viser seg at den ansatte ikke utfordrer seg selv godt nok gjennom målene han eller hun har gitt seg selv, må dere sammen lage mål for hvordan den ansatte kan bli flinkere til å utfordre seg selv gjennom å sette egne mål.

4. Orden og oppførsel

For å sikre at de ansatte oppfører seg som de skal, må du innføre et system med anmerkninger og karakterer i orden og oppførsel. For mange anmerkninger vil føre til nedsatt karakter, og det tar seg svært dårlig ut på CV-en. Det er et viktig skille mellom orden og oppførsel. Orden går på for eksempel forsentkomminger, manglende innleveringer eller slurv med oppgaver eller lekser (tidligere kalt overtid). Oppførsel går på om den ansatte klarer å oppføre seg bra. Er det for mye skravling, bruk av mobil, dropsknasking eller knuffing, må oppførselen korrigeres gjennom anmerkninger. Her er ingen unnskyldninger gode nok. Unnskyldningene vil nok ikke være de samme som vi finner i ungdomsskolen. Den nye ”hunden spiste opp leksene mine” er for eksempel sannsynligvis ”jeg måtte levere barnet i barnehagen”.

Hvis det viser seg at en av dine ansatte har dårlig orden og oppførsel til tross for anmerkninger, må foreldrene til den ansatte kalles inn til møte. Dette gjelder også hvis den ansatte gjør det svært dårlig i et av emnene i bedriften og får dårlige karakterer av lederen eller kundene. Er den ansattes foreldre døde, må du kalle inn den nest nærmeste familien. Onkler og tanter fungerer her godt. På dette møtet må det settes mål for hvordan den ansatte skal forbedre emneprestasjoner, orden og/eller oppførsel. Her må du vektlegge at foreldrene må ta ansvar og delta aktivt i livet til den ansatte for å løse situasjonen.

5. Relasjoner mellom de ansatte

For å oppnå ungdomsskolekulturen i bedriften, er det viktig at de ansatte følger bestemte regler og reaksjonsmønster. Disse reglene er ikke alltid i samsvar med den oppførselen lederes ønsker av sine ansatte, men det er hele poenget. Motsetningene vil skape den perfekte ungdomsskolestemningen.

Regler for ansatte:

  1. Hvis det oppstår uenigheter skal konflikten løses ved uthenging på et selvvalgt sosialt medium. Eks: send snap hvor du rekker finger til den ansatte du krangler med.
  2. Oppdager du konflikter, romanser eller noe som helst interessant, er det din plikt som ansatt å spre det til så mange andre ansatte som mulig. Her anbefales igjen bruk av sosiale media.
  3. Blir det for stille på arbeidsplassen, må en av de ansatte ta på seg ansvaret for å spre rykter. Sosiale media er ypperlig, også her.
  4. Ved enhver konflikt blant kjente kolleger, må de ansatte velge side og gjøre det tydelig for de involverte i konflikten hvem de støtter.
  5. Hvis en av dine nærmeste kolleger blir lei seg, er du pliktig å legge deg på samme følelsesnivå
  6. Det må arrangeres minst én fest i semesteret hvor flere av de ansatte ikke blir invitert.
  7. Det må arrangeres én klassefest i året hvor en av de ansatte sniker inn alkohol (alle bedriftens arrangementer er selvfølgelig alkoholfrie når dere følger ungdomsskolestrategien).
  8. Alle ansatte må til enhver tid prøve å få lederen til å vise film i timen.
  9. Alle ansatte må få moren sin til å bake kake som de tar med på jobb på bursdagen sin
  10. Bursdagssangen skal synges for alle ansatte den dagen personen har bursdag, eller påfølgende hverdag, hvis noen har bursdag i helga.
  11. Alle ansatte må lage lister over hvem de synes er penest i bedriften, som så skal diskuteres i en garderobe minst én gang annenhver uke.
  12. Hvis en kollega har tatt noe som er ditt, må du straks finne ut hvem det er og ta det tilbake. Bli fysisk om nødvendig.
  13. Alle ansatte må bli avstandsforelska i en kollega minst én gang i året.
  14. I løpet av hver treårsperiode må det arrangeres en bedriftstur til Østersund, eller en lignende halvstor svensk by. Her må minst én leder av hvert kjønn være med og passe på. De ansatte skal bo på gulvet i en tilsvarende bedrift som de selv kommer fra, eller i hytter på en campingplass. Lederne skal samle inn lommepenger fra de ansattes foreldre og dele ut 200 kroner pr. ansatt hver dag. De ansatte må bruke alle pengene på godteri og RedBull/Gatorade. Det skal arrangeres felles middag hver dag, på en restaurant som er så lik Peppes Pizza som mulig. Ingen får gå alene på noe som helst tidspunkt under turen, og leggetid er senest 23.00. Etter leggetid skal minst 12% av de ansatte snike seg ut og møtes for å finne på noe bøll.

Det var det. Mener du det er viktige punkter fra ungdomsskolen som mangler, må du gjerne legge til dine egne. Lykke til!

Advertisements

One thought on “Hvordan skape verdens beste bedrift?

  1. Tilbaketråkk: Vil du ha verdens beste bedrift? | MELLOMBELS

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s