Home

Jeg har ikke lest noe særlig av Karen Blixen. Ikke annet enn det som var obligatorisk pensum på universitetet. Men jeg liker det lille jeg har lest. Nå har jeg lest ferdig en klassiker, nemlig «Den afrikanske farm», som også er filmatisert. Men jeg har ingen planer om å se filmen, selv om jeg har fått høre at den er god. Jeg tror ikke den kan bli så god som boken.

Det er vanskelig å forklare hva boken handler om. Farmen står i sentrum hvor kvinnen i huset prøver å dyrke kaffe. Vi får høre om livets opp- og nedturer, og vi får høre om den hvite manns, eller i dette tilfelle den hvite kvinnes, møte med afrika og afrikanere. Jeg har lest en gammel utgave, fra 1970, og ordet neger er brukt opp til flere ganger. Det var det man skrev dengang.

Boken er relativt lettlest, i hvert fall for en vant leser. Dramaturgien er litt skiftende, det midterste partiet er nok vanskeligst eller tyngst å komme seg gjennom, men de siste hundre sidene er pur glede.

Med andre ord, boken anbefales på det sterkeste.

Legg igjen en kommentar

