Pedagogikk i hverdagen

Gir du en mann fisk, har han mat for dagen,
lærer du en mann å fiske har han mat for livet.

Kan du huske sist gang du lærte noe nytt? Kan du huske hvordan du lærte det? Jeg har lært å skifte pære i baklyset på bilen min i dag. For to timer siden visste jeg ikke hvordan. Jeg visste ikke engang hvor jeg skulle begynne. Men jeg har flere venner som har et lidenskapelig forhold til biler, så jeg spurte en av dem om hjelp. Noen mennesker er pedagogisk anlagte, ofte uten å være klar over det selv.

Han tok først en titt for å se hvordan pæra skulle byttes. Så forklarte og viste han meg hvordan jeg skulle gjøre det. Deretter ba han meg prøve det selv en gang. Det gjorde jeg, og det gikk fint. Vel, det var tørrtreninga. Men jeg hadde jo ingen ny pære så den var jo egentlig ikke skiftet. Vel, jeg kjørte til nærmeste bensinstasjon, kjøpte ny lyspære og var klar for prøven. Nå var jeg alene, men jeg hadde lært hvordan det skulle gjøres så det var bare å sette i gang. Jeg gjorde som jeg hadde lært for litt siden, og det gikk lett som en lek. Fiks ferdig har jeg nå fungerende baklys på bilen, og jeg fikset det selv.

Nå kan vi prøve å teoretisere dette. Først må læreren vite hva det er han skal forklare. Det gjelder for alt i livet. Skal du lære noe bort, må du kunne det godt selv. Neste trinn vil være å vise eller demonstrere hvordan en oppgave skal løses. I dette tilfelle bytte lyspære i bilen. Det kalles for modellering. Når læreren har modellert kan eleven gjøre et forsøk selv. På engelsk kaller vi det «learning by doing», på norsk kan vi kalle det læring gjennom. I denne fasen kan læreren se hvordan eleven ligger an i læringen, om det trengs en justering, oppklaring eller ytterligere forklaring. Det kaller vi for formativ vurdering, eller vurdering for læring. Til slutt kommer prøven, altså en sluttvurdering.

Med andre ord, pedagogikk er ikke noe som kun foregår på skolen. God pedagogisk praksis kan brukes overalt.

Legg igjen en kommentar

