Home

Kjære samfunn, jeg har en høne å plukke med dere. For dere har nemlig handlet selvisk. Og kortsiktig. Mens dere har nytt festen i ti år eller så, må vi, min generasjon altså, betale prisen. Og selv om jeg ikke er så gammel lar jeg meg forundre over at dere aldri lærer.

Jeg husker ikke jappetiden, men jeg husker godt da Kredittkassen forsvant. På Furuset i Oslo fikk vi nemlig ungdomsklubb i de gamle banklokalene. Men nok om det. Da jeg som syttenåring startet å jobbe i bank kunne man få fullfinansiert boligkjøp. Bankene nærmest kastet penger etter deg. Og folk lånte. Mer enn det som var godt for dem. Folk liker å ha ræva full av penger, eller i hvert fall liker vi å late som om vi har ræva full av penger. Resultatet ser man på luksusfellen på tv3. At programmet fortsetter, sesong etter sesong, sier alt om omfanget. Og denne selvforståelsen (at vi alle er så rike) følger oss når vi skal kjøpe bolig. Jeg har nemlig ikke klart å tenke meg fram til en bedre forklaring på hvorfor folk, vi nordmenn, for ikke så mange år siden kunne finne på å betale flerfoldige hundretusen kroner mer enn hva en bolig var verdt.

Så hvis du bodde i Oslo for ti år siden og skulle kjøpe bolig var du heldig og kunne så å si få fullfinansiert et kjøp. Samtidig, og sikkert uten å vite det, bidro du nok til at boligprisene gikk opp, og etter hvert unaturlig mye opp. De siste årene har vi jo lest om at unge boligkjøpere må få hjelp av foreldre til å komme inn på boligmarkedet, og dermed bidrar de til at boligprisene fortsetter å stige fordi mange av en eller annen merkelig grunn vil bo i Oslo, samtidig som de har ræva så full av penger at de betaler mye mer for en bolig enn det den egentlig er verdt. Økonomer vil nok si at det er slik tilbud og etterspørsel fungerer (takk jeg har lest samfunnsøkonomi jeg også) men det frie boligmarkedet fungerer til fordel for de bemidlede, alle andre må låne opp til ørene (hvis mulig).

Myndighetene har ikke bidratt til å få boligprisene i byene under kontroll. Det har kommet nye regler og forskrifter utbyggere må forholde seg til, og det har bidratt til at boligene har blitt dyrere. En prisøkning som i seg selv ikke er negativt fordi man stiller nye krav slik at boligene blir bedre, men prisøkningen kommer jo på toppen av de allerede høye prisene. Samtidig har bankene nå strammet inn etter den store festen på 2000-tallet, og det er altså de som skal kjøpe bolig nå som må betale for festen. Renten vil mest sannsynlig gå opp, og regjeringen har, så vidt meg bekjent, sagt at medlemmer av statens pensjonskasse ikke skal få fordeler som billigere lån. Husbanken har også måttet stramme litt inn på sine ordninger. Alt tyder på at nachspielet nærmer seg slutten og noen vil bli nødt til å rydde opp. Spørsmålet er bare hvem?

Nå fremstiller jeg det kanskje litt enklere enn hva det egentlig er, men vi er enkle vesener, og våre handlinger likeså. En del av problemet ligger i kulturen. Siden vi er individualistiske, og samtidig materialistiske, blir det utrolig viktig for oss å ha egen bolig. Det resulterer i at en del folk bor alene, i hver sin leilighet. De som bygger leiligheter ser at dette kan de tjene penger på, så de bygger små ettromsleiligheter, og da stiger prisene. Her kunne vi kanskje ha lært av andre kulturer, eller gammel norsk kultur, og bodd i storfamilier. (Kollektiv er også et alternativ) Da hadde det faktisk blitt billigere å bo også. Men det kommer neppe til å skje fordi vi ikke klarer å tåle andres særegenheter.

Uansett, samfunnet, det er utallige eksempler opp gjennom historien hvor fristelsen for fest blir for sterkt, og så må de som kommer etterpå betale prisen for det. For oss er det med andre ord bare en ting å si: Takk skal dere faen meg ha.

Legg igjen en kommentar

