Omskjæringsdebatten.

Dette blir det siste jeg skriver om omskjæring av gutter. Alle mener sitt, og ingen er interessert i å høre eller lytte til hva noen andre har å si.

Jeg har fått mye pepper siden kronikken i VG 3. november hvor jeg uttrykker støtte til omskjæring av guttebarn. Noe støtte har det også vært, men i all hovedsak pepper. En brøkdel av det har vært saklig.

Tendensen ser ut til å være at folk lar følelsene ta over, litt vel mye for enkelte, og derfor, sannsynligvis, mister gangsyn. Mennene har et mest følelsesladd forhold til omskjæring. Flesteparten av dem vet sannsynligvis ikke hvordan omskjæring foregår i praksis, men har kun teoretisk kunnskap til det. Og så har de kanskje sett en video eller to hvor det går virkelig ille. Det virker som om de tror de mister hele sin manndom ved omskjæring.

Slik jeg skrev i kronikken, debatten har tatt en slik vending at det er umulig å være for omskjæring, uten å være for lemlestelse, mye på grunn av hvordan vi bruker begreper. Det skal jeg ikke gå mer inn på nå, det ble dekket utførlig i VG 3. november. Barneombudet, som selv er medisiner, vil ha aldersgrense på omskjæring av gutter. Barnemedisinere har skrevet innlegg i avisene om at omskjæring av gutter ikke er bra, og at det har ulemper. Men så har det seg slik at medisinske eksperter er uenige. American Academy of Pediatrics sier at gutteomskjæring har flere fordeler enn ulemper. Flere studier viser også at omskjæring kan ha noen fordeler. http://tidsskriftet.no/article/2222390/

http://www.forskning.no/artikler/2009/april/218898

Altså er det ikke enighet blant medisinere og eksperter om det entydig er bra eller ikke med omskjæring. Det er sikkert medisinere i Norge som vil kunne si at omskjæring har noen fordeler, men jeg tror at debattklimaet har blitt slik at de kanskje ikke tør å fronte et slikt syn. Det er selvfølgelig veldig synd.

Som sagt har det vært noe saklig kritikk, men en god del usaklige tilbakemeldinger. Jeg skal ikke bruke altfor mye tid og plass på de usaklige, det fortjener de ikke. Men det er en ting jeg merker meg, og som jeg vil løfte frem.

Det moderne mennesket kjennetegnes ved at det er fornuftig. Det moderne samfunnet kjennetegnes ved troen på vitenskap og kritikk av autoriteter. Blant annet. Dette er hva man lærer på skolen, og det begynner gjerne med renessansen. Det vi åpenbart glemmer er jo at dette er i en vesteuropeisk kontekst. Så vi prøver å definere hele verden ut i fra de begreper vi bruker om vårt eget samfunn, som for å si det rett ut er bittelite i forhold til verden som helhet. Det ser vi også når vi snakker om religion, noe som har mistet mye av sin betydning i vårt bittelite samfunn, men som absolutt ikke har mistet betydning i resten av verden. Det vi da gjør er det samme som våre forfedre gjorde for 200 år siden, vi definerer de andre der ute innenfor en ramme som gjelder for vårt samfunn, og dermed finner ut at de er primitive, barbariske, ignorante, overtroiske, ulogiske og sikkert mye mer. Altså har vi ikke kommet noen vei de siste 200 årene, minst. Et annet eksempel er folk som skal prøve å forstå religiøse praksiser og går frem for å finne logiske forklaringer. Da har man ikke forstått noe som helst og begynt i feil ende. Religion, religiøs tro og praksis kan kanskje noen ganger forstås logisk, men det er nok heller unntaket enn regelen. Så når ateister, det er gjerne ateister som prøver på slikt, prøver å forstå religiøs praksis ut i fra en tanke om at det skal finnes en logisk forklaring, og som når de ikke finner den logikken de er på leting etter resignerer og kaller det overtro og mye annet, så har de brukt en ramme for å forstå religion som rett og slett ikke passer for å forstå religiøs tro og praksis. Dette kunne jeg ha brukt masse plass på, men jeg tror at de som ønsker å forstå hva jeg mener har fortstått.

De senere årene har avisene begynt å skrive om omskjæringer av gutter som går dårlig, og i verste fall har det vært noen dødsfall. Jeg kan ikke huske slike saker fra tidligere. Omskjæring har vært praktisert i Norge en god stund, i hvert fall fra da jeg ble født, så rundt regnet de siste 30 årene, minst. Spørsmålet er da, hvorfor skriver avisene om omskjæring og dødsfall som følge av det nå. Har det ikke vært slike tilfeller før? Eller har det ikke vært interessant å skrive om før?

Det er noe risiko forbundet med omskjæring, det er et kirurgisk inngrep. Fredag 8. november skriver Aftenposten: ”Med riktig teknikk er komplikasjoner sjeldne (0,2-0,4 prosent).” Altså, hvis det blir gjort riktig er det sjeldent det blir noen komplikasjoner. Problemet i dag er at vi vet ikke hvem som omskjærer. Det har blitt business, og leger ser kanskje muligheten til å tjene noen ekstra kroner ved å tilby omskjæring. På Grønland i Oslo er det en lege som tar 3000 kroner for å omskjære. Han vil ha pengene kontant, så da er det nok sannsynlig at virksomheten er svart. Men han har lang erfaring og er flink. Men det er ingen som har kontroll over hvem som utfører omskjæringer og om vedkommende er kompetent til det.

Når det gjelder argumentet om å velge selv, om å bestemme over egen kropp, så kan jeg være med på det. Men man har blitt så fiksert på kropp at man har glemt sjelen. Og når jeg sammenligner omskjæring og dåp (det var kanskje en dårlig sammenligning) så likestiller jeg kropp og sjel. De som vil ha forbud eller aldersgrense fokuserer på at man skal bestemme over egen kropp (fordi rituell omskjæring nettopp er rituell). Jeg prøver å rette søkelyset mot at den volden som kan gjøres mot sjelen kan være mye verre enn smerten ved omskjæring. Jeg har inntrykk av at nesten ingen har forstått dette, og så hvis barneombudet og andre kan følge meg på at for eksempel ingen barn under 15 år kan tvinges til å delta på religiøse ritualer /praksiser uavhengig av hva det er, ja da kan jeg være på å støtte en aldersgrense.

Det var det. I denne omgang.

2 thoughts on “Omskjæringsdebatten.

  1. Morten Frisch sier:

    Hej Assad Nasir,
    Listen over uenigheder med dig i dette spørgsmål om drenges ret til egen krop er lang. Men hvorfor bliver du ved med at anslå komplikationsfrekvensen ved rituel omskæring til langt under 1%? Et nyt dansk studie viser, at 5,1% af rituelle omskæringer udført af erfarne danske børnekirurger på Rigshospitalet i København medførte ikke-trivielle komplikationer… http://www.danmedj.dk/portal/pls/portal/!PORTAL.wwpob_page.show?_docname=10263001.PDF
    Venlig hilsen
    Morten Frisch, overlæge

Legg igjen en kommentar

