En skitten strøm flyter utover landet

En skitten strøm hjemsøker oss som en mare. Det har gått så langt at det ikke er mulig å gå lenger, i hvert fall ikke i fantasien til et veloppdragent og skikkelig menneske. Hvor skal dette ende? Jeg snakker selvfølgelig om den stadige mangel på moral som ser ut til å kjennetegne vårt samfunn etter hvert som vi skrider fram på «utviklingsstigen». Det er i harnisk jeg skriver dette, for jeg, som et moralsk menneske, mer enn andre, akter ikke lenger å være en del av et system som sprer umoral.

Det strider mot min overbevisning å forpeste ungdommen med djevelske tanker om at kvinner kan forlate sitt hjem, sin mann og ikke minst sine barn når de måtte finne det for godt. Ei heller at man kan utfordre autoritetene på måter vi ikke torde tenke i vår ungdom.

De kaller det moderniteten, jeg kaller det en sikker vei mot forfall. En sikker vei mot sodomi, mot et samfunn hvor et barn ikke vet hvem hans far er, og kvinner vil være like ublu i sin framferd som Christian Krohgs Albertine.

Jeg kan ikke, med mitt moralske kompass, spre dette til ungdommen. Derfor synes jeg det er på sin plass at jeg får reservere meg mot å undervise i noe som helst fra litteraturhistorien etter Henrik Wergelands død.

Publisert i Dagbladet 3. oktober 2013

Legg igjen en kommentar

