Prableen Kaur håper på stortingsplass

Valgdagen kommer stadig nærmere, og jeg har gjennom sommeren skrevet litt om de ulike fylkene med tanke på valget. Innimellom har jeg prøvd å få til intervjuer med politikere, noen er lette å be, andre ikke full så lette. Men Prableen Kaur sa raskt ja og resultatet kan du lese under.

 

Hvordan ble du politiker?

Siden jeg var liten har jeg vært engasjert og opptatt av ulike samfunnsspørsmål. Jeg begynte forsiktig gjennom elevrådet på skolen og ved å skrive innlegg til Aftenpostens Si;D-spalte, før jeg meldte meg inn i AUF og ble aktiv der.

Hvorfor ble det AUF / Arbeiderpartiet?

Det ble AUF og Arbeiderpartiet fordi jeg mener vi best løser de store oppgavene i fellesskap. Det var troen på alle mulighetene folk kan få gjennom verdier som frihet og solidaritet ved at alle yter etter evne og får etter behov.

Du ble valgt inn i bystyret i Oslo for to år siden, hva er det viktigste du har lært som politiker siden da?

At jeg er noe utålmodig person, og at det tar tid før politikk som vedtas i bystyret blir en reell handling.

Politikere er jo folk som mener noe og vil noe, er du en type som har en mening om alt?

Jeg har en del meninger, og jeg lar meg lett engasjere, men det er nok noen saker som jeg brenner for mer enn andre.

Hvilke politiske saker ligger ditt hjerte nærmest?

1. Alle elever skal få god og tilpasset undervisning. Det skal ikke være tilfeldig om du får en god lærer. Derfor vil jeg jobbe for at flere videre- og etterutdannes og at lærerutdanningen styrkes. For at du skal få den undervisningen du har krav på er det vitkig at læreren får være lærer. Det er dessverre slik at læreren må gjøre oppgaver som tar tid fra undervisningen. For å unngå dette vil jeg jobbe for at vi får flere hoder og hender inn i skolen, slik at læreren kan konsentrere seg om sin viktigste oppgave, nemlig undervisning.

2. Halvparten av Norges befolkning vil en eller annen gang i livet oppleve å bli rammet av en psykisk lidelse. Det er en folkesykdom som må tas på alvor og forebygges. Man hører om mange tilfeller der mennesker ikke får hjelp. Heller ikke når de trenger det. Jeg vil jobbe for at skolehelsetjenesten styrkes og det opprettes flere lavterskeltilbud og slik at avstanden blir mindre og man lettere kan fanges opp. Videre vil jeg jobbe for at det skal bli lettere å få et variert tilbud. Det skal bli lettere å bytte behandler og behandlingsform. Alle mennesker er forskjellige og trenger ulik hjelp til ulik til. Jeg vil jobbe for et bredt og variert tilbud til alle uavhengig av sosial status eller bakgrunn.

3. For meg er det viktig at våre rettigheter ikke skal avgjøres på bakgrunn av kjønn. Vi er på topp i verden når det gjelder likestilling, men det er dessverre sånn av 90% av alle voldtekter og voldtekstforsøk aldri blir anmeldt. Under 1% av anmeldte forhold ender med dom. Jeg vil jobbe for at at ofre skal føle seg tryggere nok til å anmelde, og at oppfølgningen og behandlingen møter de behovene ofrene trenger. At en kvinnes påkledning hvis hun blir voldtatt fortsatt er et tema, er uakseptabelt. Tabuene må vi bryte ned sammen.

Du har markert deg litt i debatten om skolepolitikk. Tall fra SSB viser at nesten halvparten av de som begynner på yrkesfag ikke fullfører i løpet av fem år. Hva kan gjøres for at flere fullfører?

For at flere skal fullføre kreves det langsiktig arbeid. Elevene skal bli bedre rustet fra grunnskolen av, få bedre støtte til å ta rette valg av videregående opplæring og det skal gjøres endringer i videregående som kan bidra til å motivere elevene til å fullføre. Integreringen mellom teori og yrkespraksis må bli bedre. For mange faller ut av videregående skole. Videre må prosjektet NY GIV videreføres for økt gjennomføring i videregående opplæring. Det legger hovedvekt på tett oppfølging av de svakeste elevene i siste del av 10. trinn og i videregående opplæring. Formålet er at de skal få hjelp til å tette kunnskapshull og dermed bedre forutsetninger for å gjennomføre videregående opplæring. Viktigst av alt, Arbeiderpartiet vil jobbe for at elever som har godkjent fagbrev skal være generelt studieforberedt.

Vi får også lese i avisene at mange med lærerutdanning slettes ikke jobber som lærere. Hva kan gjøres for at flere med lærerutdanning skal jobbe som lærere, og at flere lærere skal bli i jobben?

Jeg vil jobbe for at vi får flere ressurspersoner inn i skolen som rådgivere og helsesøstere. Slik at elevene kan bli tatt godt vare på og få den hjelpen de trenger, og lærerne kan få tid til å bruke tiden sin på undervisning. Videre er jeg opptatt av vi som folkevalgte legger til rette for at lærerne står friere til å styre undervisningen uten at vi skal byråkratisere lærerollen og påtvinge flere tester enn det som er nødvendig.

Hvor står du i sidemålsdebatten?

Jeg er for.

For eller mot EU, og hvorfor?

Jeg støtter EU som idé, men slik realitetene er nå så synes jeg ikke Norge skal inn i EU på nåværende tidspunkt.

Hva mener du om oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja?

Jeg er mot oljeutvinning, og mener vi må tenke nytt om fremtiden. Vi må investere mer i forskning og satse på fornybar energi. Oljen har gitt og gir Norge mye, men en dag tar det slutt, og at den dagen kommer må vi for alvor ta innover oss.

Det har jo blitt slik at politikere går ”partiskolen” fra de er ganske unge og mange har ikke jobbet nevneverdig utenfor politikken. Det kan føre til at man mister kontakt med vanlige folk. Hva tenker du om det?

Jeg gjør hele tiden mitt beste for at det skal være lav terskel for å ta kontakt med meg som folkevalgt, og gjør det jeg kan for å vise meg tilliten verdig.

Da sier vi takk til deg, Prableen Kaur, for at du stilte opp, og lykke til i valgkampen.

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

