Aukrust (Ap) vil stanse oljevirksmohet utenfor Lofotoen, Vesterålen og Senja

Og med den lengste overskriften noen gang på denne bloggen kommer et lite intervju med Åsmund Aukrust som er kandidat til stortingsvalget i september. Aukrust står på en 4. plass på Arbeiderpartiet sin liste i Akershus og har gode sjanser for å komme inn på tinget, Hvis Ap gjør det like godt som ved sist valg da.

Åsmund Aukrust, stortingskandidat fra Akershus (Ap) Foto: Auf

Åsmund Aukrust, stortingskandidat fra Akershus (Ap) Foto: Auf

Vi får begynne litt enkelt, hvordan ble du politiker?

Jeg ble aktiv i politikk fordi jeg ønsket å være med på å påvirke samfunnet. Jeg ble med i AUF da jeg var 15 år, da var de viktigste sakene for meg miljø, internasjonal solidaritet og kamp mot rasisme. Dette er fortsatt de sakene jeg er aller mest engasjert i.

Hvorfor ble du medlem i AUF og Arbeiderpartiet?

Jeg ble med i AUF og Arbeiderpartiet fordi jeg synes de har den beste politikken. Jeg mener at vi løser oppgaver best i fellesskap.

Du har 4. plass på valglisten i Akershus og gode sjanser for å få en plass på Stortinget, har du tenkt på hvilken komite du kunne ha tenkt deg å jobbe i?

Nå er jeg mest opptatt av å vinne valget og sikre en ny rødgrønn regjering. Så får vi så på dette etter valget!

Ap har sittet med makten i åtte år nå, dere sier at ting går bra, opposisjonen sier at det ikke går bra, er det slik at folket aldri bli fornøyd?

Folk skal aldri bli ferdig fornøyde, men være utålmodig etter forbedringer. Det er også Arbeiderpartiet, vi er utålmodig etter å gjøre Norge mer rettferdig. Derfor stiller vi til valg for en ny periode.

Kan du si tre ting som har blitt bra med arbeiderpartiet i regjering og tre ting som kan og bør bli bedre?

Vi har sikret rekordlav arbeidsledighet, selv om vi lever i en tid hvor økonomien er i krise i hele Europa.
Vi gjør det bedre på alle internasjonale undersøkelser i skolen. Norsk skole har de siste 8 årene blitt bedre takket være regjeringens politikk. Vi har tatt viktige skritt for likestilling, blant annet innført felles ekteskapslov og sikret barnehageplass til alle.

Ap har en innvandringspolitikk og asylpolitikk som er ganske streng, noen vil si at den ikke er så veldig ulik Frp sin, hva tenker du om det?

Jeg er helt uenig med de som sier AP har en innvandringspolitikk som ligner på FrP sin. Frp står for en mye strengere politikk, som på mange områder bryter med internasjonal rett.

Synes du det er greit å sende ut barn som er enten født, eller i hvert fall oppvokst i Norge, ut av landet fordi foreldrene har gjort noe man mener er galt?

Jeg er glad for at flere barn har fått bli i Norge etter at regjeringen la fram «barn på flukt meldinga». Samtidig er det også flere eksempler på at det er nødvendig å tillegges barns beste enda større vekt. Dette jobber AUF og jeg for.

Ap kan ikke akkurat kalles et miljøparti, og krefter i partiet vil åpne for oljeutvinning både her og der. Hvor står du i miljøsaker og er det mulig å få til varig vern av Lofote, Vesterålen og Senja?

Jeg er motstander av å åpne områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja for oljevirksomhet. Arbeiderpartiet skal ta stilling til saken på landsmøte i 2015, der vil jeg jobbe for at vi heller ikke i neste periode åpner disse veldig sårbare områdene.

 

Med det sier vi takk til Åsmund Aukrust fra Arbeiderpartiet og registrerer at kandidaten allerede behersker kunsten å svare som en politiker.

Legg igjen en kommentar

