Home

I dag skriver Christian Tybring-Gjedde i aftensposten at innvandringen til Norge har ført til at Oslo står i fare for å blir satt under statlig administrasjon. Det betyr at kommunen ikke vil kunne få styre sin økonomi selv.

Jeg finner denne typen årsakssamenhenger svært underlige, og noe en bør undersøke nærmere. Det forventer jeg at mediene tar seg av. Det er tross alt jobben deres. Jeg hadde sagt det samme om det var en politiker fra et annet parti som hadde fremsatt påstander av denne typen, derfor kan vi spare oss for å si at jeg går spesielt etter Frp.

Selv vet jeg ikke hvordan økonomien til Oslo kommune er, og jeg er redd det vil bli veldig teknisk å sette seg inn i det. Men noen som kan økonomi og har kjennskap til Oslo kommunes økonomi, eventuelt raskt kan sette seg inn i den og si noe fornuftig, bør si noe. Jeg tenker også at byrådet, byrådslederen eller ordføreren i Oslo bør kunne si noe om uttalelsene til Tybring-Gjedde.

Den som vil kan lese Oslo kommunes budsjett og regnskap, samt byrådet sine rapporter. Jeg har sett litt på den siste rapporten fra 2012 og der kunne jeg lese et par interessante ting.

1. Byrådet regner med å bruke 540 millioner kroner mindre enn budsjettert.

2. De fleste sektorene i Oslo kommune har et mindreforbruk  (altså de bruker mindre penger enn budsjettert)

3. Bydelene i Oslo sparer omtrent 147 millioner kroner i 2012

4. Oslo kommune fikk 105 millioner kroner fra staten til integreringstiltak for flyktninger. (altså er det STATEN og ikke Oslo kommune som betaler for dette).

Her kan alle lese rapportene fra finansavdelingen i byrådet i Oslo.

Og her er noen skjermbilder av hva jeg skrev på twitter tidligere i dag:

Screen shot 2013-06-08 at 2.21.42 PMScreen shot 2013-06-08 at 2.21.00 PM

 

 

Legg igjen en kommentar

