Home

Tittel: Jeg – Individets kulturhistorie
Forfatter: Peter Normann Waage
Forlag: Schibsted
Utgivelsesår: 2008

Jeg individets kulturhistorie

Jeg går ned på kne og bøyer meg i støvet. Peter Normann Waage har med Jeg – individets kulturhistorie klart å samle historien om deg mellom to permer. En gjennomgang av hvordan jeg-et har utviklet seg, og kjempet seg fram, fra antikken, gjennom renessansen og opplysningstiden, og fram til vår tid. Denne boken bør være lett tilgjenglig i bokhyllen i ethvert møblert hjem, dette er dannelse. Det er litteratur og historie, det er kultur- og kunsthistorie. Det er tenkning og refleksjon, det er filosofi, etikk og moral, det er historien om mennesket. Vesterlandske, men det er om hvordan du og jeg ble de vi er, og ikke minst kommer det veldig tydelig fram at for å kunne si noe om hvorfor og hvordan vi betrakter oss selv, hvordan vi projiserer oss selv, ja da må vi se hvordan jeg var i antikken, i renessansen, i romantikken, og ikke minst de siste par århundrene, krigenes århundre, bestialitetens århundre, folkemordenes århundre.

Peter Normann Waage er en forteller. Jeg – Individets kulturhistorie er ingen fagbok, men det er fantastisk sakprosa. Waage kan fortellingens kunst, og med den essayistiske stilen og det presise språket får vi være med på reisen, en lang reise, men på ingen måte trøttende.

Jeg – Individets kulturhistorie er en av de beste bøkene gitt ut på norsk. Den hører uten tvil hjemme på evighetens bokhylle, blant bøker alle bør ha lest.

Legg igjen en kommentar

