Til ungdom nå til dags

Jeg har ikke til hensikt å klage over ungdommen nå til dags, selv om det tidvis kan være gode grunner til det. Jeg omgås unge mennesker til daglig, og stort sett synes det er både inspirerende og morsomt, men så har jeg noen råd og formaninger som kan komme godt med på veien vi kaller livet.

Første bud er at kjedsomheten er din venn. Nå er det kanskje noen unge som tenker at jeg er en idiot, men følg meg litt videre. Det har seg slik at når vi kjeder oss, med andre ord vi ikke får stimuli, så blir vi rastløse. Den rastløsheten kan brukes til å skape noe, gjøre noe nytt. En kjent forfatter fortalte meg en gang at han skrev sin første bok fordi han kjedet seg. Nå er det ikke meningen at alle skal skrive bok, men poenget er at ut av kjedsomheten kom noe nytt. Da jeg var ung, og det er ikke så veldig lenge siden, så laget jeg og vennene mine film i skoleferiene. Ikke fordi vi alle var så veldig interesserte i film, eller noe særlig flinke, men vi hadde ikke noe annet å gjøre. Etter hvert ble det ganske morsomt også, og vi hadde filmvisning for venner og familie. Men vi hadde ikke gjort det hvis vi ikke hadde kjedet oss. Samtidig som at kjedsomheten kan bringe fram noe kreativt er det å kjede seg også en trening i at ikke alt er morsomt. Vi kan ikke alltid unngå noe vi synes er kjedelig, og hvis vi  er øvd i å kjede oss så vil vi kunne lettere takle det kjedelige, men nødvendige i livet.

Det andre som vi bare må erkjenne, jo før jo bedre, er at alt ikke kangjøres samtidig. Med andre ord, vi må prioritere. Velger jeg å dra på fest i helgen vil jeg kanskje ikke få øvd til prøven i neste uke, i hvert fall ikke så mye som jeg skulle ønske eller burde. Eller velger jeg å satse på idrett, dans eller noe annet jeg brenner for så vil jeg få mindre tid til andre ting. Slik er det, og det må vi bare erkjenne. Jeg skal på ingen måte moralisere over hva man bør prioritere, men det er viktig at man er i stand til å ta kvalifiserte valg, altså gjennom å forstå konsekvensene av de valg man tar.

Det bringer oss til neste punkt som handler om å forstå at avgjørelser vi tar i dag påvirker oss i morgen. Det påvirker oss individuelt, men også de avgjørelser vi som samfunn tar i dag vil påvirke, både min og din framtid. Det alene er grunn nok til å engasjere seg i politikk. Lokalt, nasjonalt og globalt. Når ungdom sier at politikk ikke angår dem så kunne det ikke ha vært mer feil. Politikk angår oss, påvirker oss, uavhengig av om vi er unge eller gamle i dag. Men også den politikken som ikke angår oss i dag gjør nemlig det likevel fordi den vil påvirke vår framtid. Om politikere i dag vil klare å gjøre noe som helst med klimautfordringene kommer til å påvirke vår framtid, i tillegg til de som kommer etter oss. Og hva politikere i dag gjør med pensjonsordningene (kan du tenke deg noe mer kjedelig?) vil påvirke vår framtid. Derfor er min oppfordring: Engasjer deg i dag, for vår framtids skyld.

Det sies at den oppvoksende generasjon har fått alt servert på et sølvfat, at de har fått høre at de kan få til alt de vil. Jeg vet ikke om det stemmer, for er det ikke nettopp dette, troen på at man kan få til alt man vil, det fantastiske med ungdommen, i dag som for tusener av år siden? Det som kan være vanskelig er å finne ut hva man vil, og da gjelder det å finne ut hva man kan. Prøv deg fram, finn ut hva du kan og dyrk det. Men vit samtidig at hardt arbeid må til, alltid. Ingenting kommer av seg selv, også talenter må øve for å bli gode, for å bli best. Det er ikke noe galt i å ha ambisjoner, heller ikke det å tro på seg selv, men reisen mot målet er ikke lett, glem aldri det.

Til slutt har jeg to oppfordringer. Det første er å lese. Noen sier at de ikke liker å lese. Det har jeg vanskelig for å tro. Da har man nok ikke funnet den riktige boken for seg. Det er ikke noe man skal fortvile over, selv oppdaget jeg ikke det fantastiske ved lesing før jeg var nitten. Man kan lese for underholdning, for å lære, for å oppleve, for å bli engasjert, for å utfordre seg selv. Så les bøker, les hver dag, les hele tiden. Det vil gi deg mer enn jeg kan skildre på den lille plassen jeg har til rådighet her. Les ulike typer tekster, les noe du synes er litt vanskelig. Les.

Det andre, og nå skal jeg virkelig avslutte, er, en liten kjepphest kanskje, at såkalt multitasking er tull. Jeg vet ikke hvor folk har det fra, men å tro at man kan gjøre flere ting samtidig, flere prosesser som krever oppmerksomhet og konsentrasjon, og tro at man skal kunne gjøre det like godt som om man konsentrerte seg om en ting, er det reneste humbug. Man kan ikke sitte på facebook, høre på radio og samtidig gjøre skolearbeid. Da blir resultatet naturlig nok halvgodt.

Noen vil kanskje lese dette som raljering, men det er oppriktige råd fra en som tilbringer store deler av dagen med fremtiden.

3 thoughts on “Til ungdom nå til dags

  1. (Advarsel: innlegg inneholder mange anekdoter, føleri, udokumenterte påstander, personlige fortellinger, moralisme og elitisme, og er dessuten særdeles usammenhengende).

    Hei, Assad. Jeg er 18 år og i utgangspunktet i målgruppa til dette blogginnlegget, slik jeg ser det.

    Selv er jeg blant dem som leser, og blant dem som er engasjerte. Jeg har på mange måter alle forutsetninger for det (jeg har vært ekstremt privilegert sånn sett) – jeg har «riktig» sosioøkonomisk bakgrunn, og selv om ingen av foreldra mine er politisk aktive, har de alltid hatt en viss kulturell kapital, alltid hatt «bokhylla i orden». Og Aftenposten har vi abonnert på så lenge vi har bodd i Norge (ja, jeg har til og med vært så privilegert å få vokse opp i utlandet og lære meg flere språk).

    I motsetning til deg klarer jeg ikke la være å føle en viss indignasjon. I motsetning til deg klarer jeg ikke la være å moralisere over mine jevnaldrende, riktignok i full stillhet med meg selv. Likevel er jeg rask med å fortelle meg selv at jeg ikke er noe «bedre» enn dem. For det er jeg virkelig ikke, og det mener jeg selvsagt helt oppriktig.

    Mitt poeng er: mange, mange ungdom veit ingenting om den virkelige verden i en alder av 18/19 og etter 13 års skolegang. Jeg synes rett og slett det er ganske utrolig (men igjen; det er lett for meg å si). Det er knapt nok noen som leser avisa. Når sosialkunnskapslæreren spør om vi har fått med oss [hyperaktuelt tema]-debatten sitter det plutselig 25 elever der som spørsmålstegn alle sammen. Hadde jeg vært læreren hadde jeg revet meg i håret. Det er helt legitimt å synes det er kjempeteit å se på NRK. Haha, NRK, lzm! Uæ! i stedet leser man disse evinnelige bloggene – og nå merker jeg moralismen virkelig ta overhånd her – som jeg, til tross for manglende inngående kjennskap til hver enkelt blogg, har inntrykk av at er direkte destruktive. Fordummende. Folk leser på ramme alvor evolusjonsfornekteren Fotballfrue helt uten ironisk distanse.

    Sukk.

    Poenget er altså mangelen på bevissthet. Anekdote på dette: før kommunevalget høsten 2011 var jeg, som en del av faget politikk og menneskerettigheter, med på å arrangere skolevalg. Du aner ikke hvor mange det var som skulle stemme enten Arbeiderpartiet eller Høyre, fordi «det er et parti jeg h ar hørt om». En annen anekdote: Samtlige på skolen som har lappen kjører, til tross for bussmuligheter. Altså: de gjør det utelukkende fordi de kan, og ikke fordi de må. Og for all del, jeg skjønner dem godt. Spesielt dem bor et godt stykke unna – her på Hurumhalvøya blir det en del avstand. Mitt inntrykk er at vi ikke har noe annet forhold til vårt eget forbruk utover de konsekvensene det måtte påføre lommebøkene våre.

    Det er denne individualismen som gjør jeg meg litt lei. Jeg mener ikke med dette at alle skal melde seg inn i partier og stille til valg. Alt jeg skulle ønske meg var at ungdom generelt var mer bevisste, slik du skildrer det, over sine egne valg, og konsekvensene av dem.

    Hjelp.

    Men altså, i rettferdighetens navn: Det er ikke slik at det ikke finnes engasjert eller bevisst ungdom overhodet. Twitter-feeden min bekrefter det i aller høyeste grad. Og det er ikke slik at mangel på bevissthet og engasjement gjør ungdom til dårlige mennesker. Tvert imot, kan det virke som. Alle statistikker viser jo at ungdom er mye greier og straitere, for å si det med gamledager, enn før.

    Jeg angrer allerede på at jeg har skrevet dette.

  2. assadnasir sier:

    Hei og takk for det lange og utfyllende svaret. Jeg er enig i det du skriver. Mange ungdommer vet overraskende lite om hva som skjer i samfunnet de bor i og er en del av, leser ikke aviser (annet enn vg og dagbladet på nett og der vet vi jo at man bare blir dummere). Men så er det jo noen som er engasjerte og reflekterte, så jeg er på ingen måte motløs.

  3. Morten Midtsund sier:

    Når du var ung så spilte du amerikansk fotball, ikke ett ord om det liksom.

Legg igjen en kommentar

