Home

Det var mens jeg så debatten på NRK1 en torsdag kveld at det slo meg. Det handlet om kvinner og arbeid og deltid, og noen nevnte tidsklemma. Den berømte tidsklemma som kommer og tar deg, sånn plutselig, ut av det blå fordi samfunnet vårt har blitt sånn.

Da kom jeg til å tenke på at man kan bare la være å sette seg selv i tidsklemma. Det første man må gjøre er å slutte å skylde på den abstrakte størrelsen samfunnet. Det andre er å innse at man faktisk kan styre sitt eget liv. Det tredje, og kanskje viktigste, forstå og innrømme at man ikke kan gjøre alt på samme tid.

Som oftest er det foreldre som kommer i tidsklemma. Og kanskje enda oftere er det kvinner. Sikker noen menn også, men ut i fra det jeg har sett og hørt så tror jeg det i all hovedsak er kvinner som havner i tidsklemma. Det kan skyldes et annet kjent fenomen: flink pike syndromet. Man vil gjøre mest mulig, best mulig. En streben etter det perfekte. Man vil sikkert lage muffins, eller cupcakes, strikket et eller annet, innrede hjemmet til jul, påske, sommer, høst og jul igjen. Være flink mamma, flink ansatt, flink elsker og kjæreste. I tillegg gå ut med vennene i ny og ne, styre og ordne alt mulig for ungene. Men det kan bli for mye, og for noen blir det for mye også. Jeg tror kvinner stiller for høye krav til seg selv (og omgivelsene bidrar sikkert med sitt til det).

Jeg ser jo en del norsk-pakistanske kvinner. Arbeidsdeltakelsen blant norsk-pakistanske kvinner er svært lav, men hadde mange jobbet så hadde de garantert havnet i tidsklemma. Matlagingen tar evigheter for det meste lages fra bunnen og kokes i gryte over lang tid. Når vi vet hvordan det er med husarbeid i norske hjem og hvem som gjør hvor mye av husarbeidet, så gjør ikke norsk-pakistanske noe mindre i hvert fall. Jeg prøver å si til de jeg kjenner at de må slappe av litt. At man må ikke vaske hele hjemmet samme dag, samtidig med å stelle i stand en stor middag.

Jeg har to formaninger. Det første er å lære sønnene deres å gjøre husarbeid og lage mat. Det andre er å gi mer faen.

2 thoughts on “Gi faen kvinne!

  1. Godt sagt. Altså skrevet 🙂 enig i at tidsklemma kan justeres til det bedre om man fletter inn kommentaren fra Lammelåret og samtidig kan se at noe av tidsklemma kan man ikke gjøre noe med.

Legg igjen en kommentar

