Home

25. desember 2006

 

I dag er det første juledag, og hadde det ikke vært for at jeg førte feltdagbok så hadde jeg sikkert glemt det. Da hadde jeg kanskje ikke husket datoen. 25. desember er også fødselsdagen til Qaid-E-Azam, eller Mohammed Ali Jinnah, grunnleggeren av Pakistan. 25. desember er offisiell fridag, så alle offisielle kontorer er stengt, alt annet er åpent.

I dag dro jeg og Ali, guttungen i nabolaget, til togstasjonen, eller, vi gikk bare forbi togstasjonen. Like ved står det en del gamle hus fra britenes tid. Fra kolonitiden. Nå er de helt forfalne, og jeg vet ikke om det bor noen der, men før bodde stasjonsmesteren i et eget litt større hus med hage, mens andre ansatte i jernbanen hadde sine mindre hus til innkvartering. Vi gikk mellom de små husene og mot stasjonen. Vi kom ut på en åpen plass og togskinnene. Det var ingen gjerde og folk gikk over skinnene rett som det var, noen unger lekte i nærheten. Noen høns gikk rundt og klukket. To haner var der også, og etter hvert begynte de å hakke på hverandre. En mann satt på bakken, men han satt med ryggen til hanene og fulgte med på noe helt annet. Jeg stoppet for å se. Den ene hanen fikk inn en fulltreffer, så den andre begynte å blø. Den skadde hanen prøvde å kjempe videre, men fant til slutt ut at det ble for mye og stakk av, hakket til blods.

Fra togstasjonen gikk vi videre til chandni chowk via Railway Road. Der satt vi omtrent en time hos Khurram før vi gikk hjem igjen, det vil si den lokale butikken og Wajid. Resten av kvelden vandret jeg og Ali rundt i nabolaget eller satt hos Wajid. Ali fortalte meg at han en gang hadde funnet en kran hos mormoren sin. Han sa til henne at den kunne han sikkert selge 10-20 rupees. Da han dro for å selge den fikk han 100 rupees for den. Han puttet 80 rupees i lommen, dro hjem og sa at han hadde fått 20 rupees for kranen. Ali er 11-12 år gammel. Jeg ble helt satt ut da han fortalte meg dette. Jeg begynte å lure på hvordan en 11-åring kan være så slu. Men han er ikke alene. Jeg har sett at ungene her er slu og rappkjefta. Mye mer enn i Norge. Ali fortalte også om en annen gutt på hans alder som sluttet på skolen, så faren hans satte ham til å jobbe på en butikk hvor han fikk 10 rupees hver dag (12 timer jobb, 1 krone dagen) Faren til gutten ville ikke at han skulle drive dank.

Legg igjen en kommentar

