Home

21. desember 2006

 

I dag stod jeg opp tidlig. Endelig. Da var jeg tidlig på den lokale butikken til stor overraskelse for Wajid. Han måtte se på klokken to ganger. Jeg satte meg på den faste plassen min med kameraet klart i fanget. Ikke lenge etter at jeg hadde satt meg ned begynte det å småregne litt. Og plutselig var det nesten ikke folk å se. Det ga seg heldigvis etter hvert, men det ble ganske kaldt. Kaldt nok til at jeg syntes det var kaldt å sitte ute, selv om jeg hadde på meg en genser og chador på den vanlige shalwar kamiz.

I går snakket ikke Farhi ordentlig med meg, men i dag var hun så å si tilbake til den gamle. Og godt var det. Jeg tror hun skjønte at jeg ikke mente å fornærme henne, men i fremtiden tror jeg at jeg må være litt mer forsiktig.

I dag snakket jeg inngående med Ali, aka nana abbo. Han går i 6. Klasse. De er tre brødre og to søstre. Han er eldst. Jeg spurte han hva han har lyst til å bli når han blir stor, men det visste han ikke. Han var lei skolen og hadde lyst til å slutte. Han sa også at han kunne tenke seg å starte egen dagligvarebutikk, som Wajid. Tross alt henge på butikken til Wajid etter skoletid, og jeg har ikke sett ham gjøre stort annet. Han pleier å være med broren til Wajid også, bli med ham på motorsykkel når han har noen ærender osv. Onkelen til Ali er lege og har egen klinikk i sentrum. Faren hans lager møbler (snekker med andre ord) et sted litt utenfor byen. Faren hans kommer ikke hjem før etter klokken ti på kvelden, og mest sannsynlig drar han hjemmefra ganske tidlig.

Overfor butikken til Wajid er det et renseri. Der jobber en gutt på 13 sammen med faren sin. Gutter heter Raza, sluttet på skolen etter 7. Klasse. Jeg fikk ikke snakket så mye med ham fordi han var innom butikken bare veldig kort, men Raza henger også hos Wajid hvis han ikke har noe å gjøre på renseriet, men stort sett har Raza hendene fulle med arbeid. Raza bor i en annen del av byen, nærmere togstasjonen og det kristne kvartalet.

Snakket også litt med han som selge kokte egg, har fortsatt ikke funnet ut hva han heter. I dag hadde han solgt 80 egg, sikkert fordi det var kaldere i dag enn det har vært de siste to ukene. Egg er varm mat, og bra å spise på vinteren. Om sommeren skal man ikke spise så mange egg, da passer det bedre med kald mat. Det har ingenting med om maten faktisk er kald eller varm, men det er en tro på at ulik mat er ulike steder på en skala varm-kald. Dette må jeg kanskje finne ut mer om.

Legg igjen en kommentar

