Home

19. desember 2006

 

I dag hadde jeg tenkt å stå opp tidlig, men som de siste dagene ble det sent i dag også. I dag drakk jeg ikke kaffe hjemme engang. I dag gjorde jeg kanskje min første feltarbeidertabbe. Mer om det kommer etter hvert.

Jeg dro til den lokale butikken og satte meg på min faste plass. Like etterpå kom Ali, en guttunge som bor i nabolaget, og som alle kaller nanaaboo (som betyr morfar). Men ingen vet hvorfor. Han liker ikke det. Ali kom hjem fra skolen. Han går i sjette klasse. På ryggen hadde han en stor, tung sekk full av bøker. Han kom og satte seg utenfor butikken. Og ble sittende. Jeg spurte hvorfor han ikke gikk hjem med sekken, for den var vel tung å bære på. Da sa han hadde kommet hjem tidlig fra skolen, og da skjønte jeg at han ikke ville dra hjem riktig enda. Mens jeg satt utenfor butikken kom K, så jeg ble med ham til bensinstasjonen han driver. Det var ganske kjedelig for det var ingenting å gjøre der. Bare sitte, se på tv og røyke. Det var en del pathanere innom bensinstasjonen, så jeg fikk lyst til å spørre om noen var fra Swat, men jeg lot det være.

På kvelden hadde en dame i slekten invitert rundt 30 stykker på middag på en restaurant litt utenfor byen. Regningen for 3-retters middag for 30 stykker på en helt ålreit restaurant kom på 1000 norske kroner. Det er deilig å være norsk i Pakistan.

Tidligere på dagen hadde Farhi snakket om at hun og venninnene hadde gjort pondhi (sjekking) på togstasjonen i Malakwal (et par timer med tog østover). Senere på kvelden spurte jeg hvordan de gjorde pondhi, av ren nysgjerrighet. Da ble hun helt fra seg og sa at nå kan hun ikke fortelle meg noenting, hvordan kunne jeg ta det seriøst, det var jo åpenbart bare på tull, sa hun. Jeg tror jeg gjorde litt skade der.

Legg igjen en kommentar

