Dagbok fra Pakistan – 9. desember 2006

9. desember 2006

 

I dag stod jeg opp relativt tidlig (i forhold til de dagene som har gått). Den vanlige frokostrutinen og dro så til den lokale butikken. Sammen med abbaji (bestefar) dro jeg inn til sentrum. Litt senere på dagen dro jeg inn til sentrum igjen, denne gangen med Wajid. Begge gangene dro vi innom og gjennom kjøttmarkedet. Vi kjøpte ingenting. Der hang kyllinger, ribbet for fjær og skinn, men med hode og føtter. De hang på kroker som var tredd gjennom hodet. Kjøttmarkedet er et utendørsmarked. Selgerne har en stor treplate med fire ben, et slags gigantisk bord  som de sitter på, varene ligger foran dem så kundene kan se. Ved siden av seg har slakterne en vekt, av den gamle typen. Grønnsaks- og fruktmarkedet er like ved. Under disse gigantiske bordene renner kloakken (som er åpen) hvor all søpla havner. Andre gang jeg gikk gjennom der i dag ble jeg regelrett kvalm av luktene. Og jeg er ikke blant dem som blir fort kvalm. Vi gikk bare gjennom en del av kjøttmarkedet. I tillegg til kyllingene hang lår fra geit (tror jeg) det lå geitehoder, bein med klover og forskjellige andre deler fra dyr, for det aller meste geit. Men jeg har veldig begrensede kunnskaper om dyr, og hva de ulike delen på et dyr kalles.

I forhold til hva folk tjener her er alt veldig dyrt. Jeg kjøpte en kokosnøtt i dag, den kostet 40 rupees. Det er en halv dagslønn for mange arbeidere. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å få endene til å møtes, men det er beundringsverdig, jeg har foreløpig ikke hørt noen klage (veldig mye i hvert fall) og de aller fleste virker fornøyde, lykkeligere enn som har mye penger i nabolaget. Det bor folk i nabolaget fra alle økonomiske samfunnslag, de rike, de med middels inntekter og de fattige. Økonomisk mangfold.

Fetteren til Farhi skal gifte seg. Farhi er en jente som jobber (hushjelp) hjemme hos Wajid. Så i kveld har de mehndi. Offisielt er et ”vanlig” pakistansk bryllup tre dager: mehndi, barat og walima.

I dag kom de (Farhi og hennes slektninger) gående nedover veien mot den lokale butikken. Det var to karer som spilte på store trommer som kalles dhol, i tillegg en fyr som spilte et blåseinstrument., jeg vet ikke hvilket. Forrest i dette opptoget danset guttene, ungene mennene, bhangra til dhol-musikken. Bak dem kom de unge jentene, stæsjet opp i finstasen, masse sminke, fargesprakende klær og smykker av gull (eller mer sannsynlig juggel). Jeg gikk ut på veien for å se og tok med meg kameraet. Farhi og Gogo, en annen hushjelp og slektning av Farhi, så meg og vinket meg til seg. Jeg gikk bort og sa hei osv. Jeg snakket litt med dem, selv om det var vanskelig på grunn av den høye dhol-musikken, og så begynte fyrverkeriet. Gogo og en annen jente, som jeg ikke vet hvem er, var veldig frempå og lurte veldig på hva jeg synes om hvordan de så ut. Jeg sa de så helt greie ut. Farhi og Gogo insisterte på at jeg skulle bli med inn til brudgommens hus for der ville de holde på hele natten med dans og musikk. Selv om jeg hadde litt lyst, kanskje, så jeg det som mer riktig å si nei. Jeg var jo ikke invitert, og jeg kjente jo egentlig ingen der. Og så var jeg trøtt og hadde lys til å sove.

De som bryllupet er hos kalles Masalli. Det er en slags kastebetegnelse. Nøyaktig hva det er vet jeg ikke, enda, men alle som blir kalt det her i nabolaget jobber som hushjelp (kvinnene) hos høyinntektsfamilier. De er også mørkere i hudfargen. Ekteskap er store greier, en viktig del av livet (bare spør en vestlig kvinne) og her kunne jeg har skrevet side opp og side ned. Nå har jeg skrevet litt. Får kanskje komme tilbake til det senere en gang.

Legg igjen en kommentar

