Dagbok fra Pakistan – 8. desember 2006

8. desember 2006
Fredagsbønnen

 

I dag var jeg i moskeen på fredagsbønnen. Det er lenge siden jeg var i moskeen sist, det vil si, for omtrent to år siden, sist jeg var i Pakistan. Det er den eneste bønnen jeg deltar i her i Pakistan. Det er unnagjort på en time, og det er jo en del av kulturen jeg liksom forsøksvis studerer her.

Den lokale butikken holdt åpent fra 0730 til 1230. Så var det stengt fram til omtrent 1530. Selv om det er den hellige dagen og man skal hvile osv, så er det meste i byen åpent store deler av dagen. Rundt 1300-1400 stenger folk for å be fredagsbønnen, men fra klokken 15 er det aller meste åpent igjen. Noen stenger ikke butikkene i det hele tatt. Folk har rett og slett ikke råd til å ta seg en dag fri. Veldig få har råd til det, hvis noen i det hele tatt.

Etter fredagsbønnen dro jeg og Wajid til en restaurant litt utenfor byen, like ved G. T. Road. Det er hovedveien som går gjennom byen, og som deler byen i to. Mot øst ligger Lahore, mot nord-vest ligger Islamabad. Det er to timers kjøretur i bil begge veier, enten man vil til Mogulenes Lahore, eller den moderne hovedstaden Islamabad.

Da vi kom tilbake fra restauranten dro Wajid til butikken og jeg dro inn til familien hans. Litt senere kom Hala (hala er betegnelsen på relasjonen mors søster). Hala er en eldre kvinne i nabolaget som er alles hala. Det er vanlig å kalle også de kvinner man ikke er i slekt med for hala, eller bruke andre betegnelser som indikerer slektskap. Som regel eldre kvinner, men baji, søster, er et vanlig tiltaleord brukt av kjøpmenn blant annet. Det er et uttrykk for respekt overfor kvinner. Respekt for eldre vises også ved at: hvis du er mann og møter en kvinne bøyer du hodet og overkroppen og den eldre kvinnen vil stryke deg på håret og/eller ryggen for å gi sin velsignelse. Hvis du er mann og møter en eldre mann så håndhilser man (med begge hender) og/eller gir en ordentlig klem (bryst mot bryst) For eldre kvinner er det vanlig å kysse på kinnet (hvis det er familie eller noen man kjenner godt) noe Hala gjorde med meg senest i dag. Hvis du er en ung kvinne og møter en eldre mann eller kvinne bøyer du hodet og overkroppen og mottar velsignelse. En klem kan også forekomme, men hvor vanlig det er vet jeg ikke. Eldre brødre gir også velsignelse til yngre søstere på samme måte. Som regel er alder en god indikasjon på hvem som skal gi og hvem som skal motta velsignelse. Det kan være et vanskelig landskap å bevege seg i. Jeg er ikke alltid helt sikker selv. Som i dag, da jeg og Wajid skulle dra til restauranten kom det en eldre kvinne bort som jeg ikke vet hvem er. Men hun kjente tydeligvis igjen meg. Det var ingen jeg er i slekt med i hvert fall, men hun løftet hånden for å stryke meg på ryggen så da bøyde jeg med ned. Hun sa et eller annet i farten som jeg ikke fikk med meg, men hun nevnte navnet til moren min.

I dag gikk jeg gjennom kjøkkenskapene til moren til Wajid. Før jeg reiste nedover hadde jeg en mistanke om at jeg ville finne noe som jeg kunne spore tilbake til Norge. Og sannelig gjorde jeg det. Jeg fant fem flaske Idun Ketchup, den vanlige typen. Senere på dagen lavet hun popcorn fra England som hennes eldste sønn hadde tatt med da han hadde vært på besøk sist.

I kveld var det bare en av de eldre herrene som var utenfor den lokale butikken etter Isha (kveldsbønnen). Den eldre mannen som er bosatt i Norge snakket om hvor dyrt ting hadde blitt. At prisene hadde fordoblet seg på veldig kort tid. Den samme diskusjonen kom opp senere da en annen kunde klagde på det samme.

Halv ti dro jeg og Wajid inn til sentrum for å spise pizza. Vi skulle være tilbake til kvart over ti (klokken ti er det bekmørkt og nesten ikke en sjel å se ute i gatene, til og med i helgene).

Legg igjen en kommentar

