Damenes tale

La meg begynne med å si at jeg liker damer, på mer enn ett vis.

Og… til lettelse, eller skuffelse, alt ettersom,  også medgi at metaforer eller similer av  typen twistposer eller konfekt holder vi oss for gode til… Emilio Schubert, i følge wikipedia ubestridt mester i italiensk mote, skal visst ha sagt at mennene ikke lenger vet hva en dame er.

Så hva kan man si om damer? Hvis jeg ser tilbake på livet, så langt i hvert fall, så er det damene som har hatt størst påvirkning på meg. Både bestemor og mor er lærere, jeg visste allerede som 17-åring at jeg skulle bli lærer. Og siden jeg liker damer, er det kanskje ikke så rart… Flesteparten av mine lærere har vært kvinner…

De fleste som studerte nordisk med meg på blindern var damer, det har nok en sammenheng med at studiet er  veldig tøft… på sosialantropologi var kjønnsbalansen heller ikke særlig balansert.

Jeg har jo både lært om, og møtt, mange sterke kvinner…  som Ibsen-fanatiker og en som har en byste av dikteren på hjemmekontoret,  må jeg jo nevne Ibsens kvinner. Nora (som var en modell av en virkelig kvinne i Danmark, men het selvfølgelig noe annet), Hedvig (som forresten Ibsens søster også het) og Hedda (som jeg ikke har noe tilleggsinformasjon om). Han, Ibsen,  var nok glad i damer og Bjørnson ville sikkert ikke henge etter, noe han på ingen måte gjorde og kan vel trygt kalles jentefut, eller skjørtejeger om noen foretrekker den betegnelsen, dog Karoline klarte å tøyle ham.

Kvinnene i litteraturen har sine modeller i virkeligheten. Jeg omgås dem daglig. For eksempel deler jeg kontor med fire flotte damer som jeg lærer noe av hver eneste dag. Og skuta vår, hvis man kan kalle Mailand det, hadde ikke gått noen steder uten damene. Det bør egentlig være åpenbart for alle…

Dette ble kanskje ikke så morsomt, men hyllest er ingen spøk… og for å avslutte med Ibsen og hva han har sagt om mannen:  Han var for sterk. Der stod kvinder bag ham.

 

fremført på julebordet til Mailand vgs 9. november 2012

5 thoughts on “Damenes tale

  1. mellombels sier:

    Så fin tale! Og forresten: jeg har omvisninger i Ibsens leilighet rett som det er for tiden. Du har vel sikkert vært der før, men om du vil komme en tur til, så er det bare å si fra. Det er gratis til antropologikolleger, selvfølgelig!

  2. Ava Ginter sier:

    The women’s voice (Damenes tale) is and will be a very funny speech.
    A fairly complex voice that demands much of it to keep it.

Legg igjen en kommentar

