Ikke sint, bare litt skuffet

Mandag morgen. Aftenposten, kulturbilaget. Abid Raja har skrevet kronikk om ”muslimsk tankegang”. Raja skriver om sin oppvekst omgitt av hat mot USA, mot jøder, mot homofile. At han var fylt med antipatier mot USA, jøder og homofile langt inn i sine studier. Derfra generaliserer han til ”Dette fordi det er slik oppveksten til muslimske gutter flest er”.

Utover dagen tar det av på Twitter. Folk reagerer på kronikken. Noen positivt, noen litt mer tilbakeholdne i hyllesten, blant annet på grunn av generaliseringen. Raja skriver at gutter blir innprentet med hatet mot amerikanere, jøder og homofile, at ”Dette kommer inn med morsmelken, især til guttebarn”. Igjen, en generalisering.

Riktignok sier Raja i et intervju i Aftenposten på nett at han selvfølgelig ikke mener at alle muslimer indoktrinerer sine barn eller at de blir terrorister. Men deler av kronikken hans kan leses slik, og det er veldig uheldig.

Innholdet i kronikken er viktig, og i aller høyeste grad noe vi bør sette søkelys på. Men fremstillingen blir altfor ensidig, altfor polemisk. I tillegg gis det inntrykk av at Raja er den eneste som tør å snakke om dette. Det er han ikke. Flere har tatt opp dette tidligere, meg selv inkludert, senest i Dagbladet i juni i år.

Jeg blir litt skuffet. Fordi Raja er en erfaren debattant og skribent. Han er ofte dyktig. Jeg forventer at han kan formulere seg mer nyansert enn det jeg fikk lese denne mandag morgen. Slike generaliseringer er ikke bra for debatten, det bringer ikke debatten videre. Noen skulle ha reagert; noen skulle ha sagt til Raja at her generaliserer du, dette må du skrive om.

Mandag kveld. Noen debatterer fortsatt på Twitter. Det er siste episode av Folkeopplysningen på NRK. Psykolog Jan-Ole Hesselberg forklarer fenomenet ”confirmation bias” for det norske folk. Det er et psykologisk fenomen som gjør at vi vektlegger informasjon forskjellig. Informasjon som støtter våre synspunkt eller meninger vektlegger vi mer enn informasjon som ikke støtter våre synspunkt. Hvis jeg mener at muslimer indoktrinerer ungene sine til å hate amerikanere, jøder og homofile, og så leser at Abid Raja skriver dette i Aftenposten, vil jeg bli styrket i troen på at alle muslimer indoktrinerer ungene sine til å hate. Hadde jeg fått presentert noe mer nyansert, kunne jeg kanskje ha tenkt annerledes.

Det er mer enn nok av folk som er ensidige og polemiske i debattene. Vi trenger mer nyansering, bredere synsfelt. Og nettopp det forventer jeg av både Raja og Aftenposten.

Publisert i VG fredag 5. oktober 2012

Merket med , , , ,

6 thoughts on “Ikke sint, bare litt skuffet

  1. Ove P. T-S sier:

    Hei, Assad,

    Jeg tenkte på en ting angående denne saken. Tror du, som nok kan si noe mer fornuftig om dette enn meg, at det kan være et generasjonsskifte inne i bilde. Det lille jeg har sett så virker det som om man kan plassere debattantene i 3 provisoriske kategorier. De som er enig med Raja, de som er uenig fordi de føler seg forpliktet til å forsvare Islam/pakistan, og de som er uenige siden de har en annen bakgrunn enn Raja(dvs. at de er unge)

    Det er litt på siden av ditt poeng, men om du har noen tanker om dette så kanskje du kan gi meg litt insikt.

    • assadnasir sier:

      vi kan legge til en fjerde kategori; de som er enige med Raja i sak, altså at noen har den barndommen han beskriver, men uenige i fremstillingen, altså generealiseringen til at så å si alle har den barndommen han beskriver.

  2. […] Skribenten Assad Nasir skrev dette i VG: “Innholdet i kronikken er viktig, og i aller høyeste grad noe vi bør sette søkelys […]

Legg igjen en kommentar

