Home

Jeg er Prableen
Prableen Kaur
Gyldendal Norsk Forlag
2012

Det er svært sjeldent jeg blir rørt til tårer av å lese bøker. Denne gangen ble jeg det.

Jeg er Prableen er en historie om motgang, om kamp og om styrke. Det er en historie om å finne sin indre kraft, om å stå med rak rygg, med stoltheten i behold. Men den er også sår. Den er nær, personlig og inderlig. Den griper om hjerteroten.

Kaur har en god penn. Hun makter å formidle sin historie, både den personlige og den politiske, på en inderlig måte, og hun klarer å få leseren med, fullt og helt. Det er ikke lett å få til.

Samtidig er Jeg er Prableen en historie om det unike, åpne norske demokratiet. Boken viser at en 19 år gammel jente kan gjennom engasjement, hardt arbeid og stå på vilje oppnå politisk makt. Vi får innsyn i hennes vei i ungdomspartiet AUF og i det politiske arbeidet innad i Arbeiderpartiet. I tillegg er 22. juli selvfølgelig en del av historien.

Det er en vanskelig balansegang å skrive om det helt nære, det familiære og personlige, og samtidig om det politiske livet, selv om de to henger tett sammen. Kaur klarer dette veldig godt.

Jeg er Prableen er en av de beste bøkene jeg har lest i år. Kaur har en god penn, og vi ser frem til å følge henne, både i skriften og på den politiske arenaen.

Legg igjen en kommentar

