Respekt hva for no?

Respekt
Hanne Nabintu Herland
Orfeus 2012

 

Kvitring en time før jeg begynte å skrive om boken.

 

 

 

 

Hvor skal man begynne? Jeg sitter med boken i hendene. Ser ned på den. Vekter den. Jeg har lest igjennom den. Jeg har lest hver bidige side, og kanskje er jeg vond og vanskelig, men jeg sliter litt med å si hva den egentlig handler om.

Vi kan begynne med omslaget. Det er svart. Store røde bokstaver skriker RESPEKT mot meg. Et portrettfoto i gråtoner preger resten av omslaget. Et portrettfoto av Herland. Det er skarpt, men virker også polert. Deler av bildet er litt uklart. Nederst i høyre hjørne står det ”ORFEUS”. Det er navnet på forlaget, et for meg helt ukjent, så jeg gikk på nett for å finne ut mer om det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg klarte å finne frem til ORFEUS` nettside, og kan derfor fortelle at de er kulturforlag som gir ut kunstbøker. Men de skriver også at de er stolte av vår redaksjon som tør å gi mennesker med utradisjonelle syn og uortodokse meninger muligheten til å uttrykke seg. Så det kan hende at vi får flere kontroversielle bøker fra det forlaget, noe som er bra. De store forlagene dominerer litt vel mye, og vi trenger mindre, uavhengige forlag.

Men tilbake til selve boken. For å si det kort. RESPEKT er to halvdårlige bøker. Selv etter å ha lest 60 sider var jeg ikke helt sikker på hva denne boken handler om eller prøver å fortelle meg, eventuelt overbevise meg om. På den ene siden skriver Herland om oppveksten sin i Afrika, om internatskoler, om dyre hoteller, fester, mektige folk hun kjente og hang med, og på den andre siden skriver hun om samfunnsmessige forhold. Om politikk, konservatisme internasjonale forhold. Og hvis jeg legger godviljen til, og da mener jeg virkelig legger godviljen til, så kan jeg se et snev av relevans mellom disse to delene. Men etter halvveis i boken så blir den mer personlige delen så å si borte. Da er det samfunnskritikken som blir dominerende, og man sitter litt undrende igjen med et avbrutt ”men” et eller annet sted i munnhulen. Jeg sliter med å finne den røde tråden, annet enn at det er Herland som har skrevet dette. Det er mange, korte kapitler, og man hopper fra det ene til det andre, litt vilkårlig kan det virke som. Denne boken hadde trengt en god redaktør som kunne ha luket vekk i hvert halvparten av ordene, om ikke mer.

Det er dessverre ikke plass til en omstendelig retorisk analyse her, men om man hadde foretatt en så ville man raskt ha sett at ethos er tvilsom, logos ikke alltid henger på grep og pathos tar fullestendig overhånd.

Alt i alt, hvem skal gi meg tilbake tiden jeg har brukt på å lese denne boken?

 

 

2 thoughts on “Respekt hva for no?

  1. Marirosa Seu Stokkmo sier:

    Ja, da jeg var på din alder leste jeg mye rart, jeg leste ut alle bøkene, uansett. Nå synes jeg ikke at jeg har så mye tid, jeg legger vekk det jeg ikke liker, det jeg synes ikke er verdt å bruke mine timer, dager, minutter til. Man blir mindre og mindre tolerante med alder.

Legg igjen en kommentar

