Home

Vi har en landeplage. Han har vært her en god stund. Vi har gjort alt vi kan for å bli kvitt ham. Vi hadde nesten klart det. Det var så lite om å gjøre. Men så snudde ting, slik de har til vane å gjøre.

Han tror at han er noe. At han kan gjøre som han vil, gå hvor han vil, og ikke minst, spise hva han vil. Har du hørt på maken? Du skal ikke komme her og komme her.

Jeg vil bo uti granskauen, og enda litt lenger. Og der vil jeg traske rundt uten å være redd for den heslige landeplagen. Men tror du han tar hensyn til det? Tror du han tenker på at jeg må gå rundt her på gården min i gokk full av frykt for at han lurer i buskaset? Han bryr seg ikke. Han gir f. Han gir rett og slett f. Jeg kan ikke sende ungene mine ut, jeg kan ikke engang sende sauene mine ut.

Han skjender sauene mine på det groveste. De blir stressa av at han lurer rundt. Noen av sauene har til og med forsvunnet. Jeg er sikker på at det er han som har tatt dem. Og jeg kan ikke engang forestille meg hva han har gjort med dem. Noen rester har jeg jo funnet etter hans herjinger. Det er barbari. Han eier ingen manerer. Han ter seg som et dyr. Raver rundt, tar og tar og tar. Noen takk har jeg aldri hørt. Vi har i det minste anstendighet nok til å bedøve sauene før vi tar livet av dem.

Det er lovløse tilstander. Han kommer og går som han vil. Stikker av og tar ikke ansvar for sine handlinger. Har ingen respekt for privat eiendomsrett. Vi kan ikke ha det slik. Vi er bedre enn det beistet av en landeplage. Han fortjener ikke å leve. Så da kan vi ta livet av ham. Bli kvitt ham en gang for alle. Det er tross alt det beste for oss. Og vi vet jo alltid best. Så kan vi leve her ute i gokk i granskauen i fred og fordragelighet, slik det var ment fra naturen sin side.

Publisert i VG tirsdag 11. september 2012

Legg igjen en kommentar

