Home

Tv2-programmet ”Harde fakta” har hatt premiere. Jeg tenkte at nå skulle mennesker med makt stilles til veggs med nettopp det programtittelen tilsier, harde fakta. Men formen blir bare rar.

Programlederen Jon Hustad sier at det er Norges eneste høyrevridde program, men denne høyrevriddheten virker så påtatt. Jeg tror ikke på den, og jeg tror ikke på Hustad. Han viser til noen rapporter. En byggherre forteller alt man er pålagt å følge når man skal bygge hus og at det blir veldig dyrt. Ja vel. Men da må jeg spørre da. Alle summene denne byggherren oppgir, hvor stor del av de summene er hans avanse? Og hvorfor spør ikke Hustad byggherren om det?

”Harde fakta” er populistisk. Det er for enkelt og ensidig. Det verken opplyser meg eller utfordrer meg intellektuelt. Det kan kanskje kalles underholdning. Men jeg er ikke underholdt heller.

Legg igjen en kommentar

