Lite mer enn spenningsroman

Et merkelig sted å dø
Roman
Derek B. Miller
Cappelen Damm 2011

Da jeg begynte å lese Et merkelig sted å dø tenkte jeg at dette er en spenningsroman. Etter hvert som jeg kom lengre inn i boken var jeg ikke like sikker lenger. Det var fortsatt en spenningsroman, men det var ikke kun en spenningsroman så det ut til. Det var noe mer der. Så jeg fortsatte å lese, og ventet på at dette noe mer skulle befeste seg i større grad. Det kom noen drypp her og der, og så hadde jeg lest ut hele boken.

Sheldon er en amerikaner i 80-årene og flytter motvillig til sitt barnebarn i Oslo. Han er tidligere soldat og deltok i Koreakrigen. Og han er jøde, noen han selv gjør til et poeng. En dag hører han bråk i naboleiligheten, det ene fører til det andre og han blir vitne til at nabokvinnen blir drept. Sheldon og kvinnens sønn gjemmer, og klarer å komme seg unna drapsmannen. Der starter deres flukt. Leseren får etter hvert vite bakgrunnen for drapet, vi får følge politiet i deres arbeid og vi følger Sheldon og gutten på flukt vekk fra Oslo. Dette er spenningsdelen i romanen,  og er drivkraften i hele historien. Underveis blir Sheldons historie synliggjort gjennom tilbakeblikk og tanker han gjør seg. Det samme blir gjort med en del av de andre karakterene i romanen, dog ikke i like stor grad, og heller ikke så vellykket. Politifolkene blir fremstilt som stokk dumme, faktisk til den grad at det blir latterlig. Det samme gjelder for noen av ”de slemme” i romanen. Det er ikke troverdig og jeg som leser blir bare irritert.

Som tidligere nevnt er det noen drypp som viser at her er det noe å merke seg, noe som løfter romanen ut av seg selv, men det blir med disse sporadiske dryppene. Romanen forblir en spenningsroman, og som det er den ikke så aller verst.

Legg igjen en kommentar

