Home

Kritikarboka
Om litteratur, journalistikk og kvalitet
Atle Christiansen
Fagbokforlaget 2010

Det er underlig å skulle skrive en kritikk om en bok om litteraturkritikk. Oppskriften, om man kan kalle det det, finnes i boken som nå skal under pennen til denne kritikeren, om man kan kalle seg det. Men en ting er sikkert, at undertegnede nå må vurdere hele sitt virke som kritiker. Jeg har ikke drevet med kritikerarbeid veldig lenge, og jeg kan vel ikke kalle mitt arbeid innenfor feltet for profesjonelt på noen måte. Primært har jeg vært opptatt av å formidle til andre hva jeg synes om bøker jeg leser. I det ligger det selvfølgelig at jeg vurderer det jeg leser. Denne vurderingen er selvfølgelig subjektiv. Det er hva JEG synes om boken. Andre kan med rette være uenige. Jeg har ikke alltid vært like bevisst kvalitetskriteriene når jeg har skrevet om bøker tidligere. Så nå, etter å ha lest Christiansen, har jeg bestemt meg for å skjerpe meg. Mest av alt fordi jeg vil yte litteraturen rettferdighet. Jeg tror det heter seg at man tukter den man elsker.

Kritikarboka er en veldig praktisk bok. Den handler ikke om litteraturteorier av ymse slag. Men den bærer likevel preg av å være skrevet av en med lang erfaring som kritiker. En som kan det han skriver om, og det viktigste av alt, en som har tenkt over, reflekter over det han driver med.

Et kvalitetskriterium er om boken står seg over tid. Det vil si om den tåler å bli lest flere ganger. En annen måte å si det på er om boken får leseren til å stoppe og tenke over innholdet. Deler av denne boken gjør det. Særlig de delen hvor Christiansen tar for seg kvalitet og bokmelderens rolle, og prøver å diskutere, definere og klargjøre det for leseren. Akkurat den delen vil tåle å bli lest flere. Resten har gått litt i glemmeboken allerede.

Legg igjen en kommentar

