Home

Hafez
I vinens speil 100 utvalgte dikt
Mahsa Vahdat og Erik Hillestad
Forlaget Press 2010

Hafez, eller Khajeh Shamsoddin Mohammad Hafez Shirazi som er hans egentlige navn, var ukjent for meg før jeg leste denne boken. Men den litterære retning og sjanger er jeg godt kjent med. Hovedsjangeren som Hafez skriver i kalles ghazal. Jeg har tidligere skrevet veldig kort om denne formen.

Boken innledes med en kort innføring i den litteraturen man er på vei inn i. Vi får også vite litt mer om dikteren og hans samtid. Noe som er viktig for å kunne se dybden og den tolkningsmessige flerfoldigheten som finnes i diktene. En del referanser vil være ukjente for den alminnelige leser, og er derfor forklart i margen utover i boken. Et godt pedagogisk grep for å gjøre teksten mer tilgjengelig. Ved siden av det litterære vil leseren også få et innblikk i den visuelle kunsten i Iran fra perioden 1400-1600-tallet.

I vinens speil 100 utvalgte dikt består av, slik tittelen sier, 100 dikt, og hvor vinen spiller en rolle i alle diktene. Hafez kan, slik jeg leser ham, sies å tilhøre sufismeretningen innen islam. Sufisme er en mysterietradisjon innen islam med egne varianter av tro og praksis. Dette kommer til uttrykk i diktene til Hafez, men slik det også skrives i innledningen så var han samtidig kritisk til en del av sufiene i sin samtid, noe som også kommer til uttrykk i diktene.

Å oversette dikt fra et språk til et annet er vanskelig, om ikke umulig. Jeg heller mest mot det siste. Språklige nyanser er vanskelig å oversette, og derfor er jeg sterkt i mot å kalle det for oversettelse. Det blir gjort på tittelbladet i denne boken, og man kan sikkert kalle det flisespikkeri, men jeg vil heller kalle det gjendikting.

Så, for å gi leserne et inntrykk av diktene har jeg plukket ut noen strofer fra forskjellige dikt som på en eller annen måte virket tiltalende på meg.

 

Gjenforening med deg er mitt mål både i moskeen og på skjenkestedet
Bortsett fra dette har jeg ingen ønsker, Gud er mitt vitne

 

Jeg er ikke den eneste som har tråkket utenfor den rette sti
Også min far tapte evighetens Paradis

*far viser til Adam

 

Hvis fredagsbønnens imam spør etter meg,
fortell ham da nyheten om at Hafez gjorde sin renselse med vin

 

Hafez! Kyss aldri noe annet enn den elskedes lepper og vinbegeret,
for det er galt å kysse hånden til dem som selger fromhet

*å kysse hånden til en imam eller muslimsk lærd når man møter vedkommende er en praksis blant noen muslimer som tegn på respekt og hengivelse.

 

 

Legg igjen en kommentar

