Mørke rasister

Rasister kommer i alle farger.

DEBATTINNLEGG
Assad Nasir
Lærer og skribent

03.07.2012, kl. 11:24
Det typiske bildet av en rasist er en hvit mann med lav utdanning, kanskje litt tøff og macho. Men det stemmer ikke helt. En rasist er ikke alltid hvit. Han kan like så godt være svart eller brun.Det er vel ingen tvil om at det finnes etnisk norske rasister rundt omkring i dalbunnene, men jeg har ikke hørt så veldig mye fra dem. Noen av dem har sendt meg mindre fine e-poster i etterkant av at jeg har hatt noe på trykk i en av riksavisene, men det har vært med det. Blant norskpakistanere derimot har jeg truffet på folk med rasistiske holdninger som kan gi enhver sober person hakeslepp og bakoversveis.
Rasisme er, noe enkelt sagt, troen på at ens eget slag, om det så er europeere, hvite eller norskpakistanere, er bedre enn andre i kraft av å være europeere, hvite eller norskpakistanere. En del norskpakistanere tror nettopp dette. Og denne troen på at man er bedre enn andre fordi man er norskpakistaner er et av de store utfordringene for det norsk-pakistanske miljøet. Eller for å si det som det er, et stort problem.

Jeg har hørt norskpakistanere omtale andre folkegrupper, for eksempel afrikanere, i ordelag som jeg ikke vil sette på trykk. Det samme gjelder i omtalen av nordmenn og jøder. Noen vil si at det er holdninger den eldre generasjonen har, og som vil forsvinne med dem. Men det tror jeg ikke noe på. Den yngre generasjonen vokser opp med slike holdninger hjemme, og tar til seg slike holdninger. De unge tar etter de voksne. Dermed overføres rasistiske holdninger og fordommer til andre folk fra en generasjon til den neste.

 

Men hvor kommer disse holdningene fra? Det finnes nok ikke ett svar på dette spørsmålet, men et av flere mulige svar kan være mangel på kunnskap og kjennskap. Hvis du er norskpakistaner, og flesteparten av vennene dine er norskpakistanere, så møter du kanskje etniske nordmenn på jobb, men det er det. Da kjenner du egentlig ikke nordmenn. Og det gir grobunn for fordommer. Noen sier til og med rett ut at de ikke vil omgås etniske nordmenn fordi de er nordmenn, og andre igjen legger til fordi de er ikke-muslimer.

Norsk-pakistanere har en tendens til å gå sammen i klikker. Man ser det på skoler. Jeg har sett det mange ganger. Er det mange nok norskpakistanere på skolen så vil de gå sammen i klikker og ikke sosialisere i noe særlig grad med de andre elevene. Dette gjelder jenter like mye som gutter, og eldre like mye som unge, også utenfor skolegården. Og det er en holdning til hinder for sosial integrasjon i samfunnet for øvrig, eller det som ofte kalles storsamfunnet.

Så hva skal vi gjøre med det? Det letteste svaret er holdningskampanjer. Det kan ha en viss effekt, men jeg tror ikke det når helt fram. Det jeg tror på er at rasistiske holdninger og fordommer må konfronteres der de kommer fram, når de kommer fram. Sitter du i et selskap og onkelen din sier noe fordomsfullt eller rasistisk om nordmenn, svarte eller jøder så må du reagere. Si imot. De må høre det, igjen og igjen, at det de sier er rasistisk, fordomsfullt og feil. (For øvrig en oppfordring til alle, ikke bare norskpakistanere). Hvis ikke så vil de fortsette å spre hatet sitt videre. Hver og en av oss må ta ansvaret for å motarbeide slike holdninger.

Jeg tror det som er beskrevet her et av de største hindrene for sosial integrasjon i storsamfunnet, både for norskpakistanere og andre. For å få til et vellykket flerkulturelt og fleretnisk samfunn så er vi nødt til å få til den sosiale integrasjonen, hvis ikke kan utfallet bli et etnisk delt samfunn med mistro og mistillit, og da må vi alle dra i samme retning.

Publisert i Dagbladet 3. juli 2012
One thought on “Mørke rasister

  1. Toove sier:

    Av en eller annen grunn kom dette innlegget opp da jeg leste det om Fredrik Barth 🙂

    Moralske kampanjer funker veldig dårlig.

    Har situasjonen blitt bedre etter at du skrev dette? Nå er det litt mer kjent i offentligheten tror jeg, at ikke alle rasister er hvite? Men senest i fjor skrev vel Shoaib Sultan til meg noe om at «selv om det fins innvandrere som er rasister er konsekvensene mye større når de norske er rasister» eller noe i den dur.

    Men selv om jeg godtar premisset om at det eneste som er viktig er den rasismen som går utover innvandrere, så vil innvandreres rasisme også gå utover deres egen gruppe. Fordi det gjør at de ikke blir kjent med potensielle arbeidsgivere i sosial sammenheng, f eks. Nettverk er veldig viktig for å få en bra jobb.

    Her er mitt bidrag til handling:
    Mer press for å bli kjent med hverandre. Dvs obligatoriske vennegrupper på skolene, med foreldre, som må møtes én gang i måneden f eks.
    Obligatoriske barselsgrupper med helsesøster tilstede.
    Hyggelig by med mange benker i nabolaget og andre typer naturlige treffpunkt.
    Kampanjer for å få innvandrere til å delta i borettslagsstyrer, FAU osv.

    Drosjesjåfører: Drosje er omtrent det verste man kan jobbe med om man ikke liker de innfødte. Selv om de fleste kundene er innfødte betyr ikke det at de fleste innfødte er drosjekunder. De jeg kjenner som kjører mye drosje er de mest surrete, uøkonomiske og late folka jeg kjenner. Tipper det er slik generelt. Så har du innvandrer-drosjesjåfører som bare kjenner norske som er kunder. Når de er fulle. Det gir et veldig dårlig inntrykk.
    Men hva man kan gjøre med akkurat det vet jeg ikke, bortsett fra å få drosjesjåfører til å forstå at kundene deres sannsynligvis ikke er representative.

Legg igjen en kommentar

