Home

Bokhandleren i Kabul, skrevet av Åsne Seierstad, kom ut i 2002 på Cappelen Damm. Boken har undertittelen Et familiedrama, og det er den absolutt. Det er en dramatisk fortelling om familien Khan som bor i Kabul i Afghanistan. Taliban-regimet er styrtet.

Vi blir tatt med inn i en familie, inn i en by, inn i et land som har vært herjet av krig i årtier. Det meste ligger i ruiner. Vi møter forskjellige medlemmer av familien Khan, både unge og gamle, med Sultan, bokhandleren, som familiens overhode. Vi kommer tett innpå flere i familien. Sultan selv, hans sønner, hans søstre, hans koner og hans mor.

Men det jeg lurer på mens jeg leser boken er, hvor er fortelleren? Altså, fortelleren i boken er der, litt tilbakholden, betraktende, gjenfortellende, men hvor er den faktiske fortelleren. Hvor er Åsne Seierstad i fortellingen? Det står ikke «Roman» på omslaget, og heller ikke i boken, så er alt som står skrevet sant? Det har til tider et skjønnlitterært preg, og dramaturgi, at jeg begynner å lure. For eksempel kan vi lese om en butikkeier som forteller en av Sultans sønner at han pleier å ta med seg kvinner i nød på bakrommet og tilbyr dem hjelp mot seksuelle tjenester. Vi får også vite at han gjør dette mot et barn. Da lurer jeg på hvordan forfatteren får vite dette. Var hun tilstede? Fikk hun det gjenfortalt? Jeg mener ikke å diskreditere, men det hadde vært interessant å vite litt om dette.

Nå har det seg slik at boken har kommet i mange opplag og på mange språk. Det har blitt skrevet mye om boken, så det kan hende noen har stilt disse spørsmålene før, og fått svar på dem. Jeg har ikke undersøkt det nærmere. Dette er bare noen betraktninger jeg har gjort gjennom lesingen.

Legg igjen en kommentar

