Home

Er det noen som skriver dagbok lenger? Eller brev for den saks skyld? Er det noen som i det hele tatt skriver for hånd lenger?

Da jeg var ung, det vil si da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen skrev jeg dagbok. Det var ingen stor litteratur, men bare en oppsummering av dagen. En gang på ungdomsskolen sluttet jeg å skrive dagbok. Jeg husker ikke lenger hvorfor. Men Olav H. Hauge skrev dagbok fra 1924 til 1994. Det blir 70 år med dagboksriving. Det er et helt liv. Og det er helt ufattelig.

Mine dagboksnotater fra ungdomsskoletiden er ingen stor litteratur, men dagboken til Olav H. Hauge er virkelig stor litteratur. Ufattelig stor. Jeg har bare lest Dagbok i utval, men hele dagboken er tilgjengelig i fem bind for den som ønsker det.

Hauge beskriver hverdagen først som ung student, senere som fruktbonde på vestlandet. Han deler sine tanker og refleksjoner rundt det å være dikter, det å være et menneske. Vi får være med på hans reiser rundt i Norge og møter med forfattere. De som var unge den gang, som nå er godt voksne og etablerte. Hoem, Michelet og Solstad for å nevne noen.

Men Hauge skriver også om bøker og artikler han leser. Korte analyser i dagboksform. Hauge er kjent som en meget god lyriker. Når man leser dagboken hans innser man at han var minst like god som prosaist.

Jeg pleier å klistre gule lapper i bøker jeg leser for å merke gode og interessante ord og setninger. Det gjorde jeg mens jeg leste Dagbok i utval også, men det endte nesten med en gul lapp på annenhver side. Jeg har valgt ut noen av de gode ordene fra Hauge. Du kan lese og besdømme selv.

 

Joli 1929

Me hev visseleg mange lyrikarar av høg rang for tidi, Vogt og Øverland til dømes. I mange av sine dikt er Vogt typisk norsk, norsk i Bjørnsonsk ånd. Ein merkar lite til norskdomen hjå dei andre moderne riksmålslyrikarane, både språket og versetonen er tradisjonell dansk

 

6 oktober 1948

Å skapa eit dikt er som sleppa eit vatn ut i ein ny os, ? det tek det far som er naturleg. O.H.H.

 

Øverlands dikt er som plantor i sandkultur. Dei hev fenge dei fyreskrivne verdemne, fosfat, kali og kvelstoff, men er merkelig sterile. Det er spursmål um ikkje dikt òg må ha sine hormon og sine mikronæringsemne.

 

10 juni 1953

Det gjev større utsyn å ha lese bibelen enn å ha vore på Mount Everest.

 

11.2.56

Skular som ikkje greider å få ungdomen so passe åndeleg vakne at dei har gleda av å lesa Wergeland, ja, ikkje berre gleda mend glødande begeistring, makar ikkje uppgåva si. Det er synd at ei slik veldig åndskjempe ikkje skal vera ein kjend og kjær ven for all norsk ungdom for livet.

 

16 april 57

Garborg ynskte ? segjer han i dagboki si ? at han skulde havt 10 mål jord og vera fri mann. Då slapp han stræva og skriva for levemåten. Ja, fri. Han visste lite kva han sa då, Garborg.

 

15 august 62

Å lesa romanar ? det finst ikkje styggare «utsvævelser».

 

Dette var noen veldig få utdrag fra dagboken. Men les gjerne hele. Olav H. Hauge er en ypperlig prosaist og dagbokforfatter.

Legg igjen en kommentar

