Home

I utgangspunktet var ideen å intervjue folk. Men så kom jeg på et spørsmål som fortjener å stå for seg selv. Som ikke må drukne i et mylder av spørsmål. Da sendte jeg ut det ene spørsmålet til diverse folk, kjente som ukjente. Hvis du nå har lest tittelen på dette innlegget vet du allerede at det ene spørsmålet er Hva er en bok?

Tidligere har du lest hva professor Thomas Hylland Eriksen og forfatter Tom Egeland har svart. I dag får du lese hva lydbokredaktør Ingrid Schibsted Jacobsen svarer:

Jeg har en gang sett en fantastisk flott illustrasjon av begrepet litteratur. Det viser en liten gutt som står på tærne og kikker over en grå mur. Bak muren aner han et fantastisk fargerikt land, fullt av figurer og steder han antakeligvis ikke har kunnet forestille seg selv.
Jeg tenker at en bok da representerer muren i dette bildet, det fysiske som avgrenser og åpner veien til innholdet. Jeg er glad i bøker for deres fysiske form, innbinding, fonter, omslag og lukt. Den fysiske formen inkluderer også det digitale, lesebrett, nedlastning, strømming.
Men bokas definisjonskjerne er landet som ligger bak muren og det vi får innblikk i ved å lese. Hvis jeg skulle brukt kun ett ord for å beskrive «bok», ville jeg brukt ordet «mulighet». Ved å få et glimt i hverandres tanker og formuleringer, åpner vi nye muligheter for våre tanker og følelser, og bidrar menneskets kontinuerlige utvikling.

Ingrid Schibsted Jacobsen (f.1982) er ansatt som lydbokredaktør i forlaget Cappelen Damm. Hun har oversatt og tilrettelagt en rekke utgivelser, og i 2011 utga hun sin første roman «Min mangel av stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy».

Legg igjen en kommentar

